Pendidikan,Pertanian seiring...

Khamis, 21 Jun 2007

Pembenihan Ikan Tilapia (Oreochromis sp.)

Pembenihan Ikan Tilapia (Oreochromis sp.)
Bahan-bahan Rajah 3:
a) Batu-bata Tangki
b) Tangki 1 tan Pembiakan
c) Pengudaraan Tilapia
d) Kanular atau kateter
e) Tilapia starter pellet.

Pembiakan secara semulajadi

Pembiakan secara semulajadi diadaptasi kerana faktor ikan tilapia sudah dibuktikan mampu dibiakkan dalam kurungan. Teknik ini juga mampu menghasilkan benih yang banyak berdasarkan kepada kematangan induk dan kesesuaian persekitaran.

Penyediaan dan cara kerja

Sarang tilapia akan disediakan terlebih dahulu dengan menyusun batu-bata ke dalam tangki yang telah disediakan. Jumlah sarang yang dibina adalah berdasarkan jumlah induk jantan yang dimasukkan ke dalam tangki pembiakan.(Nisbah induk 3 betina:1 jantan). Dalam proses ini 5 induk jantan dan 15 induk betina telah dimasukkan ke dalam setiap tangki pembiakan. Ikan tilapia akan mula bertelur selepas air betukar menjadi hijau. Penutup boleh digunakan untuk mengurangkan pendedahan cahaya ke dalam tangki. Induk akan diberi makan Tilapia starter pellet untuk memastikan sumber protein yang tinggi mencukupi untuk proses pembiakan. Induk akan diberi makan setiap hari dan diberi pengudaraan untuk memastikan parameter air berada pada tahap optimum. Larva ikan yang berenang di permukaan akan ditangkap setiap hari dan diletakkan di dalam tangki asuhan. Telur ikan juga boleh dikeluarkan daripada mulut induk dan dilakukan proses pengeraman(incubating). Larva akan diberi makan Moina untuk 3 hari pertama dan pellet hancur untuk hari seterusnya.

Perbincangan

Induk betina ditentukan dengan ketiadaan warna dan corak pada sirip anal dan abdomen yang besar. Induk jantan pula ditentukan dengan adanya corak dan warna pada sirip anal. Cara penentuan jantina ini kebanyaknya betul pada tilapia hibrid tetapi menimbulkan masalah kepada spesies tilapia eksotik yang mempunyai warna dan corak yang menarik pada betina.

Kesimpulan
Proses pembiakan secara semulajadi bukan sahaja murah tetapi berkesan. Ini kerana ikan tilapia telah lama dibuktikan dapat membiak dalam kurungan dengan baik. Penggunaan hormon dalam proses ini tidak diperlukan dan hanya induk yang matang dan sihat sahaja diperlukan. Kaedah ini baik tetapi perlu dilakukan pengeraman di luar untuk penetasan yang lebih sekata dan memudahkan pengurusan larva.


KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAB DI ATAS SEBARANG KERUGIAN YG DIALAMI AKIBAT PENGGUNAAN MAKLUMAT DI LAMAN INI

Tiada ulasan: