Pendidikan,Pertanian seiring...

Isnin, 8 Disember 2008

Oriental Herbal nutrient (OHN)

salam..

Mungkin bagi sesetengah pengunjung blog ini yang terdiri dari 'orang-orang akua' dan juga cabang bidang yang lain tertanya-tanya apakah yang dimaksudkan dengan oriental herbal nutrient ini.Bagi yang datang dari 'pure' sains pertanian ataupun bioindustri mungkin sudah arif dengan OHN ini.

OHN ini berfungsi sebagai penghalau serangga,kulat dan juga baja.bahan OHN ini boleh terdiri dari pelbagai bahan contohnya seperti halia,bawang putih,kulit kayu manis dan juga gula merah.Bagi 'sifu2' penternakan,mungkin mereka sudah biasa dengan penggunaan gula merah dalam pembuatan silaj.

Kenapa perlu Gula Merah?

Gula merah digunakan sebagai pembekal tenaga kepada 'makhluk' yang akan membantu menjadi baja dan pemangsa semulajadi kepada perosak tanaman anda semua.Gula merah boleh digantikan dengan Gula kerek dan juga molasses.

'Makhluk' apakah yang dimaksudkan?

'makhluk'yang dimaksudkan adalah bakteria baik ataupun 'effective microorganism'.EM ini akan bertindak sebagai perisai kepada tanaman anda berdasarkan ciri bahan yang digunakan.contohnya seperti bawang putih ia adalah antikulat..jadi ia akan berfungsi sebagai antikulat kepada tanaman anda.Oleh kerana sifatnya yang universal,ia juga boleh digunakan kepada haiwan ternakan.Masalah seperti selsema dan puru boleh diatasi dengan pengunaan 1-2 kali OHN. Menarik bukan?

Cara membuatnya?

kita sambung dalam bahagian dua nanti..

boleh rujuk blog nek guru saya,melor : http://impaxbokashi.wordpress.com

p/s:selamat hari raya aidiladha buat semua pengujung setia blog saya..

Tiada ulasan: