Pendidikan,Pertanian seiring...

Sabtu, 27 Disember 2008

Bila datang ketegangan,akan datang ketenangan..



salam,

hai..beberapa hari berlalu dengan penuh ketegangan.Rasa tertipu dengan iklan KPM yang mengatakan result posting DPLI kuar 24haribulan,lepas tuh tetiba dianjakkan ke 5 haribulan..yang 24 tuh rupanya untuk DPLI sains pertanian sahaja..hampeh tul..masa iklan pengumuman tu tak cakap pula..wat aku sakit jiwa je..lega da sekarang.orang rumah pun dah dapat berita akan ada interview pula untuk lantikan jawatan dorang..hehe..arituh dia tak de maklumat paper pun pasal kerja dorang.risau juga.sekarang sudah dapat maklumat..lega dah..Alhamdulillah.Puji dan Syukur kepada MU Ya Allah..amin..

Khamis, 25 Disember 2008

SAKIT JIWA..



SEKEPING GAMBAR,SERIBU MAKNA.......

Ahad, 21 Disember 2008

No Agriculture, No Future : Seminar

Salam,

Pada 21 Haribulan Disember saya mengikuti seminar Bioteknologi di negeri Kelantan 2008.Banyak perkara yang dibincangkan.Banyak masalah dan cadangan yang diutarakan.Berbaloi pergi.dahla free,bukan kena bayar pun.Biasa kalau kursus camni pun kena bayar 2-3ratus.

ni saya kupas kembali isi yang saya dapat dari sana setelah seharian berada di sana.

PERTANIAN ADALAH PERNIAGAAN.

Pertanian adalah perniagaan.tapi adakah orang ramai benar-benar faham apakah isi kandungan cogan kata atau motto kerajaan dalam bidang pertanian ini?yang paling menarik adalah bila pensyrah memberi contoh seorang makcik yang menjual hanya sebiji buah nangka di tepi jalan dari zohor hingga ke asar.Adakah ini pertanian adalah perniagaan yang kita mahukan?mentang-mentanglah ada sebiji nangka untuk dijual,sanggup menghabiskan masa berjam-jam lamanya untuk menjual sebiji nangka yang dimiliki.Adakah ini yang ingin kita terapkan?

Adakah kelantan mampu menjadi jelapang makanan negara menjelang 2015 jika semua orang berfikiran seperti makcik tersebut?Pertanian adalah perniagaan yang perlu difahami dan diamalkan oleh masyarakat tani di negara kita adalah perniagaan yang menguntungkan hasil dari aktiviti pertanian.Bukannya menunggu sebiji nangka untuk dijual kepada sesiapa yang alu lalang yang masih tidak pasti lagi siapa pembelinya.

Golongan petani dikatakan sebagai golongan miskin dan hingga kini mentaliti masih lagi menebal bahawa petani adalah pekerjaan orang miskin dan mentaliti ini masih lagi terpendam dalam jiwa ramai orang walaupun dalam jiwa petani itu sendiri.Buktinya,mereka tidak mahu anak mereka turut menjadi petani seperti mereka.

HASIL PENYELIDIKAN UNIVERSITI PERLU DIKOMERSILKAN

Panel juga mengutarakan kepentingan pelaburan pihak swasta dalam mengkomersilkan produk dan hasil kajian pihak universiti.Saya tertarik disini apabila memikirkan bagaimana petani boleh menggunakan teknologi hasil kajian universiti tempatan sedangkan mereka sendiri tidak faham apa yang dikaji oleh penyelidik tersebut walaupun ia merupakan bidang yang mereka kuasai sudah sekian lama.tu baru satu hal,belum lagi masuk soal modal yang melibatkan jutaan ringgit.Bagaimana seorang petani miskin mampu meningkatkan taraf hidupnya yang sudah sedia miskin memerlukan pula modal jutaan ringgit untuk meningkatkan tarf hidupnya. Jadi panel mencadangkan supaya kos modal ini diambil alih oleh kerajaan negeri dan badan swasta atau NGO.

Mardi contohnya mengeluarkan buku manual yang serba ringkas dan mudah difahami oleh petani dan orang awam.Kajian yang mereka lakukan juga praktikal dan boleh diamalkan oleh golongan petani.Inilah yang dimahukan oleh masyarakat tani supaya benda ini dapat diamalkan dan dipraktikkan dalam amalan perladangan mereka.

KELESTARIAN PERTANIAN

Kelestarian Pertanian ditakrifkan ramai pihak sebagai pertanian organik.Ini tidak berapa tepat kerana pertanian organik hanyalah sebagai alat untuk mencapai kelestarian pertanian.Oleh sebab itu kelestarian pertanian sebbenarnya bermaksud keperluan sesuatu aktiviti pertanian dijalankan berdasarkan pulangan ekonomi yang berkesan,keperluan manusia kepada sumber makanan,menjana alam sekitar yang positif dan mengambil kira kualiti kehidupan.

Dalam topik ini,sekuriti makananan atau keselamatan makanan juga ditekankan.keselamatan makanan adalah bagaimana penghasilan makanan dalam negara dapat menampung keperluan makanan dalam negara.Ini bermakna apabila berlaku peperangan atau krisis makanan seperti yang berlaku baru-baru ini,kita mampu bertahan dan tidak terjejas teruk.

Pertanian organik seperti vermikultur dan penggunaan baja organik akan dapat mengekalkan alam sekitar pada tahap sekarang malah akan memperbaikinya ke tahap lebih baik selepas penggunaan baja kimia setelah sekian lama.

Khamis, 18 Disember 2008

seminar bioteknologi negeri kelantan 2008

Tarikh: 21.12.2008 - Ahad

Masa: 8pagi - 5.30pm

Tempat: Dewan Teratai, Kota Darulnaim

Sasaran Peserta: Pelabur, Agensi Kerajaan Swasta, Wakil Parlimen & DUN, IPTA/S, Mahasiswa & Siswazah

Anjuran: Kerajaan Negeri (Melalui JK Exco Pertanian, Indsutri Desa & Bioteknologi), PMBK & Kelantan Biotech Corp Sdn Bhd.

Antara kertas kerja yang akan dibentangkan ialah:

I. Agro-Bioteknologi Adalah Satu Perniagaan - Prof Ibrahim, Dekan Fakulti Agro Industri UMK.
II. Pertanian Lestari Kearah Melahirkan Usahawantani - Prof. Dr. Mohd Razi Ismail, Institut Teknologi Pertanian, UPM
III. Pengurusan Tanaman & Teknologi Biji Benih Berkualiti - Prof Maziah, Fakulti Bioteknologi & Biomolekul UPM
IV. Bioteknologi Dalam Sektor Penternakan - Jabatan Haiwan Negeri Kelantan.

Seminar sehari tersebut akan mengupas panjang lebar tentang peluang niaga dan industri baru yang wajar diceburi oleh rakyat Kelantan dalam sektor bioteknologi di Negeri Kelantan dan akan memperkenalkan teknologi baru yang berkaitan bagi meningkatkan produktiviti hasil pertanian di Kelantan.

sumber:http://usahawantani-kelantan.blogspot.com/2008/12/seminar-bioteknologi-negeri-kelantan.html

Selasa, 16 Disember 2008

POSTING POSTING POSTING!!


Hai bosan sudah..bila mahu posting ni?lambatnye..aku dah sakit perut tunggu bila posting ni..status tak tahu..apa yang dah jadi pun tak tahu..mana ekor..mana kepala..huhu..tension la gini..KPM senyap je..status tak tahu kemana..rumorsnya banyak..tapi hasilnya tadak..huhu

Isnin, 8 Disember 2008

Oriental Herbal nutrient (OHN)

salam..

Mungkin bagi sesetengah pengunjung blog ini yang terdiri dari 'orang-orang akua' dan juga cabang bidang yang lain tertanya-tanya apakah yang dimaksudkan dengan oriental herbal nutrient ini.Bagi yang datang dari 'pure' sains pertanian ataupun bioindustri mungkin sudah arif dengan OHN ini.

OHN ini berfungsi sebagai penghalau serangga,kulat dan juga baja.bahan OHN ini boleh terdiri dari pelbagai bahan contohnya seperti halia,bawang putih,kulit kayu manis dan juga gula merah.Bagi 'sifu2' penternakan,mungkin mereka sudah biasa dengan penggunaan gula merah dalam pembuatan silaj.

Kenapa perlu Gula Merah?

Gula merah digunakan sebagai pembekal tenaga kepada 'makhluk' yang akan membantu menjadi baja dan pemangsa semulajadi kepada perosak tanaman anda semua.Gula merah boleh digantikan dengan Gula kerek dan juga molasses.

'Makhluk' apakah yang dimaksudkan?

'makhluk'yang dimaksudkan adalah bakteria baik ataupun 'effective microorganism'.EM ini akan bertindak sebagai perisai kepada tanaman anda berdasarkan ciri bahan yang digunakan.contohnya seperti bawang putih ia adalah antikulat..jadi ia akan berfungsi sebagai antikulat kepada tanaman anda.Oleh kerana sifatnya yang universal,ia juga boleh digunakan kepada haiwan ternakan.Masalah seperti selsema dan puru boleh diatasi dengan pengunaan 1-2 kali OHN. Menarik bukan?

Cara membuatnya?

kita sambung dalam bahagian dua nanti..

boleh rujuk blog nek guru saya,melor : http://impaxbokashi.wordpress.com

p/s:selamat hari raya aidiladha buat semua pengujung setia blog saya..

Ahad, 7 Disember 2008

barack obama

hehe..maafla sekarang saya tak sempat update blog..boleh update content ringan-ringan ja..ni ada gambar barack obama malaysia..


ni gmabar barack obama betul..



cuba korang bandingkan?kata orangada 7 orang kembar kita kat dunia ni..kalau jumpe sume..ajal dah dekat..huuu..tataula betul ke tak..

Selasa, 2 Disember 2008

memories

ni gambar-gambar semasa saya di UMT..rindu pulak rasenya kat kawan-kawan..




Kehidupan : 4 perkara

Ada 4 perkara yang aku ngah pikir sekarang..

1.Wang
2.Cinta
3.Kerja
4.Keluarga

jangan salah faham..kedudukan nombor tuh tak bermaksud apa-apa,semuanya penting buat saya.saya fikirkan pasal....

1.Wang
-macam mana nak cari duit ni?,macam mana nak buat duit tapi tak pakai duit?halal tak?
2.Cinta
-Bila nak cukup duit nak kawen ni?sayangnya kat dia..
3.Kerja
-Posting mana aku neh?,dasyat tak anak murid aku nanti?camne suasana kerja aku nanti?
4.Keluarga
-siapa nak jaga parent aku kalau aku takder?dah cukup ke apa aku buat untuk famili aku sehingga arini?ada buat dosa tak arini?ada cakap kasar tak?



nilah hidup sebagai seorang manusia..tapi yang penting kita tak putus asa dengan rahmatNya.Allah bersama orang-orang yang sabar..

Jumaat, 28 November 2008

verminkompos : Part 2

2:60. Dan apabila Musa memohon air untuk kaumnya, Kami berkata, "Pukullah batu dengan tongkat kamu"; dan memancarlah daripadanya dua belas mata air; semua orang mengetahui tempat minum mereka. "Makan dan minumlah daripada rezeki Allah, dan janganlah kamu membuat kecelakaan di bumi dengan membuat kerosakan."

baru 4 hari saya bela cacing..arini saya harvest 37 biji kokon.Dah saya pindah ke medium lain untuk saya monitor berapa survival rate cacing neh..sebab ada pelbagai fakta yang bercanggah antara satu sama lain.Sama ada 1 kokon hasilkan 1 anak,1 kokun hasilkan 2-3 anak,atau satu kokun hasilkan beratus-ratus anak..kita tunggulah hasilnya dalam masa 1 bulan.

Khamis, 27 November 2008

Penjualan Medium Cacing oleh Nas Agrotech

ni saya bawa iklan promo oleh NAS agrotech yang menjual medium cacing di selangor..murah aje..80 sen je skilo..mai mai beli..bukan saya punya..tlg membe aje nie

Rabu, 26 November 2008

Verminkompos : Part 1

Mesti sume orang duk tunggu pe projek terbaru saya skarang kan?ramai je yang masuk walaupun takde update..ni update la nie..jangan lupe datang tiap hari ye..heheh..saya pun bosan gak kadang-kadang masuk website or blog orang takder update..wat menyemak je..hahah..meh saya tunjukkan projek saya yang terbaru..


sekarang kan kita menuju ke arah pertanian organik..sekarang saya sedag hasilkan baja vermikompos..tau tak apa benda tuh?baja verminkompos adalah baja yang dihasilkan oleh cacing tanah..

Pernahkah anda terfikir?

Kenapa tanah yang ada cacing tanah begitu subur?ia adalah kerana najis cacing tersebut yang kaya dengan keperluan tumbuhan seperti unsur N,P dan K malahan juga mengandungi bakteria baik yang mampu memulihara keadaan tanah dan juga membajai tumbuhan dan tanaman anda.Percaya atau tidak?

Percaya atau tidak?

Baja vermikompos mempunyai segala zat yang diperlukan oleh tumbuhan untuk hidup segar dan subur.Mengikut kajian yang telah dibuat,penggunaan baja vermikompos pada peringkat percambahan,pembesaran dan pengeluaran bunga telah berjaya meningkatkan hasil melebihi penggunaan baja kimia. Penggunaan baja vermikompos pula hanyalah 1/4 dari baja kimia.Harga?jauh lebih murah...

jadi untuk menjadikan alam ini mampu dihuni seribu tahun lagi,marilah kita menggunakan baja vermikompos ini untuk memastikan alam kita terhindar dari pencemaran bahan kimia.enjoy the picture i've taken.


cacing tempatan neh..contoh aje

tinja kambing yang digunakan sebagai makanan cacing

Palung tempat kediaman cacing


ni la baja vermikompos yang masih fresh..(baru kuar..)

Ahad, 23 November 2008

Yoga: DIHARAMKAN!!

aku rujuk pada keputusan muzakarah majlis fatwa yang memutuskan yoga diharamkan..

Sebenarnya mula-mula saya masa baru kenal yoga neh ingat dia macam teknik senaman je.Pastu aritu sekali tengok kat TV yang orang amal yoga neh bermeditasi,sebut 'OMMM...'..perkataan 'OMM' ni setahu saya perkataan pemujaan bagi masyarakat hindu.Dulu ada filem hindustan yang pasal alien.Kalau korang ingatla,saintis india ni pancar isyarat bunyi 'omm' kat angkasa..kerana katanya perkataan ni adalah perkataan alam sejagat,telah wujud sejak ribuan tahun dulu semasa agama hindu bertapak dan berkembang.Jadi ia difahami oleh seluruh makhluk di alam semesta.nak dijadikan cerita sampailah seekor makhluk asing kat bumi ni sebab nak menyiasat dari mana datang bunyi 'omm' ni..menarik bukan?



gambar hiasan

Dari sini lah saya mula keliru boleh ke yoga ni diamalkan sedangkan pelakuannya menyerupai pelakuan penganut hindu?sebab dalam Islam,apabila kita meniru sesuatu kaum,kita tergolong dalam golongan kaum tu..sama juga fakta yang digunakan ke atas pengharaman 'pengkid'

Jumaat, 21 November 2008

Projek Type C:bajet tapi lumayan

hehe..ni aku amik dari website lumbricus

menarik gak cara dorang buat rak..pro betull.simple tapi praktikal..aku terpikir neh sebab tgk dorang guna buluh..tepi rumah aku pun ada buluh..hehe..projek apa nie?hehe..korang fikir la sendiri..agak-agak apa aku nak buat?

Rabu, 19 November 2008

Ternakan Landak

Ni fakta saya ringkaskan dari utusan Malaysia..senang nak rujuk.
Nama saintifik:Hystrix bracyura

Prospek:
1.daging landak tidak diharamkan oleh agama.
2.Beranak 5 kali dalam tempoh dua tahun dengan anak kembar dua atau 3
3.Harga daging landak RM60/kg

Modal awal: RM120,000

Kenapa landak?
1.mempunyai khasiat pemakanan yang tinggi.
2.Pembiakan yang kerap.

Pemakanan

1.Pisang
2.Ubi kayu
3.Buah kelapa sawit
4.Sayur
5.Rumput s
6.Hampas kacang soya.
7.Pelet


Keperluan lesen:Wajib

Tabiat Landak

1.tabiat aktif pada waktu malam
2.makan secara kerap.
3.Aktif mengawan.
4.Pembiakan:mampu melahirkan anak kembar dua dan tiga ekor sekali beranak.
5.Beranak 5 kali dalam tempoh 2 tahun.


Cara penternakan:

1.Guna sangkar dinding konkrit dan bahagian depan besi jeriji
2.setiap sangkar boleh diletakkan seekor atau 2 ekor.

Syarikat: Bahtera Ternak

Pengarah Syarikat : Nurul Azam Haron

talian : 0122133401

P/s:Daging arnab kurang orang makan kerana kecomelannya sampai orang tak sanggup makan..daging landak?

Selasa, 18 November 2008

Tanaman Cili

salam sume..

Seperti yang sedia maklum,tanaman cili adalah salah satu tanaman yang paling memberi keuntungan kepada para petani.Ia ditanam sama ada secara Fertigasi ataupun tanaman secara batas.Adalah bermacam jenis cili yang diketahui seperti cili api,cili merah dan cili jenis varieti baru iaitu semerah (kalau tak silap)yang dilancarkan MARDI semasa MAHA 2008 baru-baru ini.


Penyakit yang biasa menyerang cili ialah kerinting(paling bahaya).( Aku rujuk Agroville)Kalau yang biasa aku tanam kene kulat ataupun buah tu buruk sebelum masak.Bayangkan satu pokok tak dapat harvest sebab semua buah dah buruk..huhu..ni gambar cili yang aku tanam kat rumah,ada lagi satu jenis tapi aku tak ingat nak ambil gambar.enjoy..Tiada Pertanian,Tiada Makanan




p/s: Aku tengah bengang minyak turun jadi RM2/liter sebab baru jer isi RM30 masuk kotak itam aku..huhu..baru je bergurau tadi cakap buh penuh2,tengok2 esok minyak turun..huhu cabul tol mulut aku

Jumaat, 14 November 2008

Kisah Monyet dan Pisang


sedutan dari worm1blog.blogspot..

Ramai yang berfikir banyak kali untuk menceburi sesuatu yang baru dalam pertanian.Ada juga yang terus menolak tanpa mengetahui sesuatu apa pun mengenainya ataupun hanya kerana mendengar khabar angin negatif mengenainya. Dalam hal ini,memanglah ada kebaikannya kita berfikir semasak-masaknya,tapi kadang kala ada juga yang berfikir negatif lantas menolaknya tanpa memikirkan peluang yang lumayan yang mereka lepaskan.Saya tertarik dengan kisah monyet dan pisang dari blog worm1blog..

ianya tentang satu eksperimen yang menggunakan momyet sebagai bahan ujikaji. Para penyelidik menempatkan 5 ekor monyet dalam satu ruangan yang terdapat tangga yang dihujungnya diletakkan 1 tandan pisang. Ketika salah seekor daripada monyet tersebut memanjat tangga untuk mengambil pisang, para penyelidik menyiram monyet tersebut dengan air sejuk. Akibatnya, ketika ada monyet lain yang mencuba memanjat tangga tersebut, monyet yang lain beramai-ramai melarangnya. Dan akhirnya tidak ada yang berani memanjat.

Para penyelidik itu kemudian mengeluarkan monyet yang disiram air sejuk tadi dan memasukkan monyet baru. Demi melihat pisang di atas tangga, si monyet baru itu pun berusaha menaiki tangga. Namun gagal karena dilarang oleh monyet2 yang lama. Akhirnya si monyet baru itu tidak jadi memanjat, meski tidak kenapa dilarang. Lalu para penyelidik itu pun mengganti 4 monyet yang lama dengan yang baru. Sama seperti kejadian awal, monyet2 baru tertarik oleh pisang tsb. Namun monyet yang satu itu melarang kerana menurut pengalaman monyet sebelumnya tidak boleh. Akhirnya semua monyet itu tidak ada yang memanjat sama sekali dengan alasan yang tidak mereka tahu.....

Rezeki Musim Hujan

Selamat hari Jumaat buat semua..

Musim hujan kini kembali lagi..kalau dulu masa kecil-kecil saya selalu pergi menangkap ikan dekat rumah mak saudara sebab rumah dia tepi paya pada musim hujan,sekarang saya pulak yang melayan tengok kanak-kanak menangkap ikan.teringat masa kecil-kecil dahulu.

Kalau dulu sebut je longkang,paya,sungai,sawah mana yang saya tak masuk..sume saya redah nak tangkap ikan. Ikan dapat seekor dua je..tapi baju kotor habis.hehe..minat nie sejak kecil lagi,sampai amik degree pun bidang akuakultur..haha.minat punya pasal la kononnya.

Ha dah tua sekarang minat makin bercambah ke semua jenis bidang pertanian...masa mula-mula grad dulu minat kambing lepas baca blog esis (www.kambing-boer.blogspot.com),sekarang minat yang lagi kompleks plak..heheh..oklah..lari tajuk pulak..nie la saya katakan rezeki musim hujan..ikan haruan..sebenarnya banyak lagi ikan yang boleh kita tangkap musim hujan ni..ikan puyu,ikan sepat,belut dan macam-macam lagi la..kalau nasib malang jumpe ular air..hahah



heheh..ni gambar dari pancing.net jer..aku nie cakap je minat..tapi bab mancing nie failed..haha



ni saje jer aku nak naikkan balik semangat hujan korang..bagi lap balik batang pancing yang dah berhabuk tuh..pergi jahit balik jala yang dah koyak tuh..hehe

Khamis, 13 November 2008

Kambing : Musim Hujan


huhuhu..sejuknye sekarang musim hujan kat Kota Bharu..nasib baik belum banjir lagi..kambing dah start selsema..batuk-batuk..huhuh.Risau pulak aku.

Sekarang nak gi potong rumput pun prob gak..yela aku gi ngan ayah aku.nanti kalau demam susah pulak.sekarang abang aku pulak yang wat potong rumput dalam minggu nih.yela kambing dia dah lagi banyak dari kambing kitaorang kat umah nie.hehe..

anak kambing

Nasib baik la anak kambing aku dah umur sebulan sekarang.tahan la sket.tak boleh nak bayang kalau kambing aku beranak musim hujan nih.mesti prob.yang sebulan ni pun aku dah risau gila-gila.yela dia kecik kan..

Selasa, 11 November 2008

Penjantan untuk dijual



Baka: Saanen + Jamnapari + Anglo
Baka Bapa: Jamnapari Cross
Baka Ibu : Saanen
Jenis kelahiran: Beranak kembar
Umur : 7 bulan
Harga : RM 1000 (Boleh runding,pengankutan sendiri)




Baka: Boer
Baka Bapa: -
Baka Ibu : -
Umur : 2 tahun ++
Harga : RM 1300 (Boleh runding,pengankutan sendiri)

hubungi En.Hafidz 0199699693

Santai Orkid

Hohoho..jangan tak tahu kat rumah aku pun ada orkid..ni semua keindahan alam semulajadi yg Tuhan beri untuk kita nikmati...bersyukurlah dengan nikmatnya..




Project Type C : In the making ii

Hehhe..aku penat arini..saje upload gambar nk bagi korang bayangan pe yang aku sedang buat time cuti neh...heheh





Ahad, 9 November 2008

Project Type C : In The Making



hohoho...salam semua..

Aku ngah setelkan beberapa benda untuk mulakan projek baru..Benda ni aku terfikir apabila melihatkan banyak tinja kambing aku yang terbuang setiap hari,orang kata ada harga,tapi kambing aku taklah berak banyak sangat,adalah 5 kg sehari.huhu..tapi nak kumpul pun masalah,yela kawasan perumahan,bukan ladang.fikir punya fikir terdengar la projek ni.Yela orang pertanian mesti buat projek pertanian juga.hehe..

cume aku kena tambah bahan lagi iaitu habuk kayu..


habuk kayu

dah 2-3 minggu duk prepare benda nie,yela dengan setiap hari gi cari rumput untuk kambing aku,duk main game lagi,duk kemas rumah lagi,duk bersih kebun lagi,jadi macam tak cukup masa pulak..jadi spare time la aku setelkan beberapa perkara untuk projek ni.rumah da siap,medium je belum lagi.makin banyak aku baca makin banyak benda aku kena wat.tapi dalam minggu depan aku akan start kot.tiada lagi menoleh ke belakang..

p/s:Gambar ehsan dari it2tani.blogspot..thx

Isnin, 3 November 2008

video baby boer

video


heheh..saje nak upload video dari youtube mengenai baby boer

Rabu, 29 Oktober 2008

livinia and liviv : 1 Month 1 Day

hehehe..saje nak update gambar anak-anak boer kat kandang


kembar tak seiras


Livinia


Liviv

Isnin, 27 Oktober 2008

Tanaman Rumput Napier

Salam Sejahtera kepada anda semua..

Apabila berbicara mengenai mengenai kambing,mesti kita terfikir sama mengenai makanannya. Apabila kambing bertambah,makin bertambahlah keperluan makanan untuknya.harga makanan pula tidak menentu,asyik naik sahaja,turunnya tidak..jadi sebagai penternak kita kenalah cari alternatif untuk memberi makan kepada kambing yang menunggu di kandang.


Gambar hiasan

Rumput Napier

Baru pagi tadi saya dengan abang saya pergi menanam rumput napier di kebun kami.satu je perkataan yang boleh digambarkan.PENAT. Yalah apabila badan makin berisi, makin penat apabila buat kerja-kerja berat. Kami menanam pun memikirkan ayah yang mencari rumput untuk kambing tidak perlu pergi jauh selepas ini. Lagipun apabila hendak menambah kambing di ladang,tidak perlulah risau mengenai makanan lagi.nanti saya upload gambar rumput di kebun jika berkesempatan.

Kebetulan pula hari ini rakan kongsi projek terbaru (Project type C) datang ke rumah melihat perkembangan projek tersebut.hehe..projek apa?tunggu....bagi anda semua suspen dahulu.baru best.baru tiap-tiap hari anda bukak blog saya.hehe.Tunggu ada perkembangan positif dulu,baru best hendak bercerita.Ye x?okaylah,sampai sini dulu untuk hari ini. Wassalam..

Rabu, 22 Oktober 2008

Maikel (SOLD)!!


salam..

Maikel
Mesti semua masih ingat pejantan yang saya hendak jual beberapa minggu lepas.baru 2 hari lepas pejantan tersebut(Maikel) dah dijual kepada seorang penternak berhampiran dengan rumah saya.heehe..harga dia boleh tahan la..melebihi jangkaan.Dahla dapat duit,dapat anak kambing seekor.Anak kambing baka Saanen.Umur 3 bulan.Nanti saya upload jika berkesempatan,sebab nak jual juga kambing ni.Maklumlah jantan,xberbaloi nak simpan jantan banyak kalau kandang kecil.

Harga Kambing

Harga kambing di Kelantan sekarang dah masuk tahap tak masuk akal.Sebab ramai yang menjadi peminat kambing,bukan penternak.Kambing ada dekat 20 pun bukan lagi penternak,masih lagi peminat. Semua hendak jadi penyelidik Mardi,masing-masing buat baka kacukan sendiri.Betul la kata-kata dalam buku terbitan Mardi(Penternakan Boer untuk Usahawan),bahawa peghasilan kacukan baka ini merupakan satu seni di kalangan penternak.

kalau di kelantan ni,bila masing-masing dah minat,harga kambing naik mencanak,kambing baka susu(Saanen)contohnya,tiada lagi harga munasabah,masing-masing mencecah RM1k untuk kambing dewasa.RM300-RM600 untuk anak 3-6 bulan tu normal la..hai..kambing-kambing...kambing tidak untung,yang untung tuan kambing..hheehe.Saya mengutarakan hal ini sebab kenaikan harga yang mendadak ini(tidak disebabkan kenaikan harga minyak ye) menyebabkan saya sukar untuk mendapat ibu baru untuk pejantan boer saya..Geram sungguh.

Kambing Boer

Baka boer di kelantan dijual pada harga 1k ke atas,padahal tiada sijil beranak atau apa-apa pun.hanya pengesahan penglihatan yang mengatakan bahawa ciri-ciri Boer terdapat pada kambing yang hendak dijual.Orang Kelantan pulak berduit,kambing cantik sikit memang sapu terus.Untung siapa-siapa yang jual kambing boer di kelantan..hehe

Blog kawan

ni ada satu blog kawan kepada abang saya yang baru memulakan penternakan kambing jamnapari secara komersil..silalah melawat www.myjamnapari.blogspot.com

DPLI

Ada soalan dari pembaca yang saya dapat menanyakan hal ini.Iklan untuk DPLI akan keluar dalam bulan 5 atau 6 setiap tahun dalam akhbar-akhbar utama.atau lawati laman web www.mohe.gov.my

Jumaat, 3 Oktober 2008

Esok yang belum pasti (Part 1)



Bila sampai ke rumah 10 pagi hari sabtu saya terus terfikir adakah saya akan posting di sini atau di tempat lain..sebagai kakitangan awam,saya kena 'redha' di mana saja saya ditempatkan.Di pedalaman,di Malaysia timur ataupun di kampung halaman.Kontrak sudah ditandatangan. Apa-apa yang berlaku selepas ini saya kena redha dan menerima seadanya.



Kambing

Kalaulah saya ditakdirkan bekerja di kampung halaman,alangkah indahnya.Saya boleh:

1.Teruskan projek perkambingan
2.Tolong jaga ibubapa.
3.Tenang
4.Kahwin lebih cepat (InsyaAllah..hehe)

Bercerita bawah tajuk kambing ni nak beritahu sesiapa yang tidak minat dengan kambing bahawa bela atau ternak kambing ni memang seronok.Nak tahu kenapa?kambing ni sejenis binatang yang kalau nak disamakan,boleh disamakan dengan kucing.Manja,mengada-ngada dan kadang-kadang menyakitkan hati(bab sakit dan najis).hehe..mungkin sebab saya ni masih lagi baru dalam bidang ni

Paling saya suka bila kambing ni sihat,beranak dan membesar di depan mata saya.

Paling saya tidak suka adalah bila kambing ni sakit,mengamuk dan kencing sambil berdiri.Buruk yang amat.Bila cakap kambing kencing berdiri ni mesti ramai yang tidak percaya,memanglah kambing kencing berdiri,tapi ni berdiri dengan 2 kaki.Maksudnya kambing ni memanjat dan kemudian dia kencing.Pergh!!memang kalau tidak sempat nak elak memang terkena..

Kambing ni bila beranak kita boleh tengok cara dia menjaga anaknya.Kita pun macam dapat baby baru.heheh..Kalau saya,kejap-kejap gi tengok,kejap-kejap gi tengok.hehe..yelah mana tahu dia tersepit ke,kena pijak ke,jatuh kandang ke..hehe..semua yang saya cakap tadi pernah berlaku pada anak kambing saya.Nasib baiklah semuanya tidak menemui ajal.sebab baru 3 ekor anak kambing saya termasuk 2 yang baru ni..hehe

Projek kambing yang sebetul-betulnya hanya akan dimulakan bila saya pasti di mana saya akan ditempatkan.Yelah baru senang nak urus.Saya bela kambing sebab minat,untung soal kedua.Mengikut pesanan saudara saya,kalau nak jadi kaya raya,kita perlu uruskan sendiri perniagaan kita,baru kita boleh nampak ke mana duit kita.Bukan tidak boleh percayakan pekerja kita, tapi yelah,kita uruskan harta kita berlainan dengan orang lain yang uruskan harta kita.Betul atau tidak anda sendirilah yang menentukan.Sebab tu ramai orang cakap nak cari pekerja yang bagus sangat susah.

Selama ini saya becerita pasal kambing pun hanyalah 4 ekor yang saya ada.Hasil usaha saya,minat memelihara kambing ni dah bercambah pada ayah dan abang dan abang ipar saya.Ayah saya dah beli pejantan boer,abang saya pula beli anak kambing jamnapari cross 3 ekor,abang ipar saya pula beli 2 ekor anak kambing kampung betina (malangnya dah mati..)

Kandang yang dari 15 kaki x 7 kaki ditambah sekali ganda.hehe..wat kat belakang rumah je,kalau orang tengok pun tak percaya..okaylah..dah mengantuk pulak..salam aidilfitri,selamat malam

Khamis, 2 Oktober 2008

Salam Aidilfitri


salam aidilfitri,

Salam Aidilfitri,maaf zahir batin kepada rakan-rakan seperjuangan sama ada dosa yang disedari atau disedari..sesungguhnya kita manusia yang selalu leka dan mungkin melakukan sesuatu yang tidak disedari tapi melukakan ati dan perasaan orang lain..

Selasa, 30 September 2008

liviv and livina : Hari ke-3

hehe..saje nak add pic anak kambing baru...cepatlah besar jadi induk!!!



Livina


Liviv





Minum susu ibu 1



Minum susu ibu 2


Ngah berehat selepas kenyang minum susu