Pendidikan,Pertanian seiring...

Jumaat, 14 November 2008

Kisah Monyet dan Pisang


sedutan dari worm1blog.blogspot..

Ramai yang berfikir banyak kali untuk menceburi sesuatu yang baru dalam pertanian.Ada juga yang terus menolak tanpa mengetahui sesuatu apa pun mengenainya ataupun hanya kerana mendengar khabar angin negatif mengenainya. Dalam hal ini,memanglah ada kebaikannya kita berfikir semasak-masaknya,tapi kadang kala ada juga yang berfikir negatif lantas menolaknya tanpa memikirkan peluang yang lumayan yang mereka lepaskan.Saya tertarik dengan kisah monyet dan pisang dari blog worm1blog..

ianya tentang satu eksperimen yang menggunakan momyet sebagai bahan ujikaji. Para penyelidik menempatkan 5 ekor monyet dalam satu ruangan yang terdapat tangga yang dihujungnya diletakkan 1 tandan pisang. Ketika salah seekor daripada monyet tersebut memanjat tangga untuk mengambil pisang, para penyelidik menyiram monyet tersebut dengan air sejuk. Akibatnya, ketika ada monyet lain yang mencuba memanjat tangga tersebut, monyet yang lain beramai-ramai melarangnya. Dan akhirnya tidak ada yang berani memanjat.

Para penyelidik itu kemudian mengeluarkan monyet yang disiram air sejuk tadi dan memasukkan monyet baru. Demi melihat pisang di atas tangga, si monyet baru itu pun berusaha menaiki tangga. Namun gagal karena dilarang oleh monyet2 yang lama. Akhirnya si monyet baru itu tidak jadi memanjat, meski tidak kenapa dilarang. Lalu para penyelidik itu pun mengganti 4 monyet yang lama dengan yang baru. Sama seperti kejadian awal, monyet2 baru tertarik oleh pisang tsb. Namun monyet yang satu itu melarang kerana menurut pengalaman monyet sebelumnya tidak boleh. Akhirnya semua monyet itu tidak ada yang memanjat sama sekali dengan alasan yang tidak mereka tahu.....

Tiada ulasan: