Pendidikan,Pertanian seiring...

Jumaat, 28 Disember 2007

filem ANAK HALAL komen dr FAIZAL TEHRANI

Anak Halal: 'Godless & Hopeless'

Begini, kesenian Melayu-Islam yang
menjadikannya indah ialah kerana bentuk,
kemudian kandungannya, dan kemudian rasa
yang dijambatani oleh kita dan semua hal
tersebut dijalin oleh faedah dan
manfaat. Nah, faedah dan manfaat itu
yang mustahak. Tikar mengkuang sekali
pun, kain batik sekalipun meski diciri
oleh estetika yang menakjubkan akhirnya
mesti dicipta untuk memberi faedah. Kain
batik yang cantik tetapi dicipta untuk
tidak memberi faedah maka ia sia-sia.

Begitu jugalah karya sastera, atau karya
filem. Mengambil kira 50 tahun merdeka,
semua dari kita ingin kembali kepada
jatidiri sendiri. Mahu merdeka dari
kejahilan dan kebatilan serta kebodohan
yang pernah dipantakkan kepada kita
dulu. Filem juga mesti kembali kepada
keindahan bentuk, kandungan, rasa dan
mesti berfaedah.

Anak Halal sebuah filem yang sia-sia.
Pembikinannya sia-sia, terlibat dalamnya
sia-sia. Hasilnya juga sia-sia. Justeru
menontonnya juga sesuatu yang lagha.

Tetapi untuk mereka yang tiada Tuhan,
filem 110 minit dengan adegan rogol,
peluk sana sini (ingatan: dakap dan
gomolnya jauh lebih ganas dari Gubra!),
main dadah (kononnya untuk tunjukkan
dadah itu memusnahkan tetapi penonjolan
dadah itu sendiri menghairankan kita!),
adegan berkemban dan tak pakai baju,
rempit dan kemungkaran, gangsterisme,
bunuh-membunuh, adegan separuh Hindraf
(iaitu ganas tidak bertempat), serta
pagi tanpa subuh berleluasa di sana sini
tentulah mereka gemari.

Ingat; kerangka yang saya guna ialah
bukan kerangka bentuk, kandungan dan
rasa lagi, kerangka yang saya gunakan
disini ialah sebagai 'ciptaan Tuhan yang
mencipta' kita melakukan sesuatu
semuanya untuk memberi faedah, lagi
bermanfaat.

Tidak pernah saya menonton filem seburuk
ini. Rasanya Nana Tanjung 10 kali lebih
senonoh dari filem batil ini. Malahan
kata teman saya, menonton Impak Maksima
20 kali pun lebih baik dari menonton
kisah gila ini. Betul, Anak Halal sebuah
filem yang sedang ditayangkan di
panggung kala ini adalah sebuah filem
yang tiada jatidiri. Sesekali macam
berkiblatkan Hong Kong, sesekali pula
macam berkiblatkan Bollywood, ada
sentuhan macam nak jadi Indonesia, juga
macam nak jadi Hollywood dan disuntik
sana sini pesan yang kononnya bermaruah
iaitu supaya jangan hancurkan anak
bangsa dengan dadah. Kecelaruan identiti
begitulah kesimpulannya.

Aspek naratif? Hancur bersepai! Plot
filem ini lemah dan kelam kabut serta
tiada arah. Watak dan perwatakan
mendatangkan geli geleman dan dialog
tidak lojik seperti ingin hidup di Zuhal
atau ingin terbang ke Kejora diucapkan
demi memberi sentuhan artistik. Puitis
la konon!

Pengalaman membaca dan membimbing cerpen
pemula dari budak-budak Minggu Penulis
Remaja, macam itulah jalan cerita dan
plot filem ini. Plot macam budak tak
pernah belajar menulis. Penuh dengan
klise (anak orang kaya mesti tak cukup
kasih sayang!), formula karut (zina,
penagihan dadah dan penderitaan ala
Bersama-Mu untuk menagih simpati dan
tangsian penonton), serta melankolia
geli anak tekak (seperti adegan cinta
yang busuk). Eloklah pengarah-pengarah
filem kita masuk berkursus dulu, masuk
berkursus penulisan dengan Saharil
Hasril Sanin pemenang Hadiah Sastera
Berunsur Islam DBP pun tak apa. Upah
Saharil mengajar apa itu logos dulu
kalau pun tak kenal erti ethos.

Begini, sebab dan akibat yang lemah itu
biar saya huraikan, (ingat dari segi
naratif filem, plot yang bodoh, tidak
lojik dan merapu adalah bukti kelemahan
sesebuah filem): Hisham seorang
penjenayah telah menyerahkan bayi
lelakinya kepada Mariam, seorang
perempuan gila di jalanan. Hisham telah
ditangkap dan dipenjarakan. Mariam
membesarkan bayi tersebut (Putra) dalam
kemelaratan. Tinggal di kawasan kumuh
yang kusam, berjirankan Bu Leha dan anak
perempuannya, Johanna. Dari zaman
kanak-kanak, Putra dan Johanna
bersahabat rapat. Selepas Mariam diambil
oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat, Putra
dibesarkan oleh Bu Leha. Putra dan
Johanna membesar menjadi remaja jalanan.
Putra bertugas di sebuah kedai potong,
sementara Johanna dan ibunya berniaga di
Pasar Chow Kit.

Huraian Pertama: Cerita dengan watak
kerdil akan mengakibatkan pemikiran yang
dihantar juga kerdil. Watak kerdil tak
pernah dapat berfikir besar, sebab
itulah bila Mariam merindui Putra, dia
berangan nak terbang ke bintang Kejora
(dengan air mata bertakung). Memang
menyampah dan meluat betul. Kerana itu
jugalah kita lihat watak-watak ini duduk
dalam lingkungan kemungkaran dan tak
pernah mahu keluar darinya.

Tak cukup-cukup ke filem Melayu atas
nama realisme (yang konsep dan
falsafahnya menyalahi Islam itu)
menonjolkan realiti seperti pelacur,
rempit bohsia, penagih dadah? Tak
cukup-cukup ke? Korang yang tengok tak
muak-muak ke?

Lebh keji, lebih tiada Tuhan ialah
apabila voice over di hujung filem ini
menyatakan - setiap manusia ada takdir
sendiri - cis biadab! Seolah-olah
keadilan Ilahi dicabar dalam filem ini.
Watak-watak yang tiada harapan ini
menyalahkan Tuhan pula. Kerana Tuhan dah
takdirkanlah maka mereka hisap dadah,
kerana Tuhan dah takdirkanlah mereka
jadi pembunuh dan penjenayah, kerana
Tuhan dah takdirkanlah maka mereka
berpeluk bercium tak sudah-sudah. Kerja
menyalahkan Tuhan ini menunjukkan
pengarah-pengarah filem di Malaysia tak
faham agama Islam.

Sewaktu mengajar di Sekolah filem UiTM
dulu, sewaktu mengajar Farid Kamil dulu
saya pernah mencadangkan supaya sekolah
filem mengajar subjek agama dan subjek
sastera tradisional. Tujuannya supaya
tak ada karyawan filem buat drama
sia-sia dan penuh dengan sundal macam
Spa-Q, atau supaya tak buat cerita hantu
dan mengagungkan khayal serta khurafat,
atau tak buat skrip macam Jelatang yang
di akhir setiap episod penulis skrip
berpesan supaya kita bertaubat (dia yang
buat cerita tak senonoh kita pula
disuruh bertaubat!). Dan supaya mereka
kenal jati diri bangsa menerusi hikayat
lama seperti Sulalatus Salatin. Tetapi
cadangan itu dipandang sepi. Malah
diremehkan dengan kata-kata 'nak jadi
tukang filem buat apa belajar agama'.
Begitulah kalau sudah tak kenal hukum.
Disiplin apa pun kembali kepada Tuhan.
Kaji alam macam bidang geografi pun
akhirnya dapat jumpa Tuhan, patutnya
begitulah juga dengan dunia filem.

Ini satu hal yang menyesakkan, sekolah
filem di UiTM, sekolah filem di Aswara,
sekolah filem di USM dan UM mesti
menyediakan asas pemikiran bangsa dari
awal lagi. Sila jemput Mufti Perlis yang
banyak kepandaiannya itu untuk mengajar
karyawan filem yang tak ada arah ini,
ajarkan mereka doktrin Inna lillah wa
Inna ilaihi Rajiun. Ajarkan juga konsep
min aina, fi aina dan ila aina. Sebab
pengarah filem dan pelakon filem pun ada
Tuhan dan akan mati satu hari nanti.
Sekolah filem kita mesti mengajarkan
rukun iman. Ini tidak, karyawan filem
kita buat filem macam tak kenal adanya
hari kiamat! Astaghfirullah, karyawan
seni kita makin tak ada Tuhan ke?

Kalau tak, pengarah filem kita akan buat
kerja sia-sia lagi. Dan duduk dalam
putaran keji yang serupa. Kemudian
sesama mereka akan ampu dan angkat
sesama sendiri. Syok sendiri.

Huraian Kedua: Johanna membesar sebagai
seorang gadis tomboi, dalam diam
menyukai Putra. Tetapi Putra pula jatuh
cinta dengan Amiera, anak orang kaya
yang dikenali mereka secara kebetulan.
Amiera walaupun disaluti kemewahan
tetapi hidup dalam kesunyian. Mereka
sering melepak bersama. Mereka bahagia
hidup dalam dunia mereka sendiri.

Lihatlah stereotaip yang tidak pernah
bebas dari filem Melayu. Sebab dan
akibat yang sama tak sudah-sudah,
langsung tiada kreativiti. Tolonglah
beri anjakan paradigma sedikit wahai
orang filem!

Huraian Ketiga: Erzan salah seorang
rakan mereka, sedang dibelenggu masalah
hutang dengan along dan diugut supaya
melangsaikannya segera. Suatu hari
ketika sedang melepak dan tergedik-gedik
di kelab malam, mereka ditangkap dan
ditahan di lokap (maka ada alasanlah
untuk hero-hero filem ini ditampilkan
dalam adegan tak pakai baju dan hanya
pakai boxer) .

Bapa Amiera begitu marah dan tidak
membenarkan Amiera keluar dari rumah.
Amiera yang tertekan (memang macam
cerpen yang biasa editor Dewan Siswa
reject!), disamping ketagihan dadah
telah melarikan diri. Amiera bertemu
Erzan. Mereka sama-sama khayal dengan
dunia dadah mereka. Keesokannya Putra
yang terjumpa mereka berdua telah naik
angin. Amiera melarikan diri. Setelah
puas mencari, Putra bertemu Amiera dalam
ketagihan yang amat teruk. Amiera minta
Putra membawanya ke tempat dia sering
mengambil bekalan, di Kg. Kayu Ara.
Putra bersetuju kerana dia mahu tahu
tempat dan orang yang telah merosakkan
kawan-kawannya itu.

Jeng-jeng orang yang merosakkan
kawan-kawannya ialah bapanya sendiri,
yang sudah keluar dari jel. Tak ke
klise! Macam filem Tamil, malah filem
Tamil pun sudah jauh lebih bermutu.

Kemudian untuk menambah rasa jengkel
kita, Amiera yang sedang khayal dek
dadah di bumbung flat tempat Putra
tinggal telah mengejar bunga api
dilatari KLCC lalu jatuh dan mampus di
situ juga dalam hujan yang lebat. Inilah
kemuncak tiadanya moral dalam filem
Melayu, sangat hadhari sifatnya.

Putra yang bertambah marah dengan kesan
dadah ke atas kawan dan kekasihnya telah
membawa geng untuk bergaduh dengan
kumpulan along, maka jadilah adegan
ala-ala The Departed atau Young and
Dangerous yang merepek merapu.

Kemudian plot menjadi seperti filem
Bangla semula, Putra nekad ke Kg. Kayu
Ara mahu membunuh mereka yang terlibat.
Niat Putra terlaksana apabila dengan
mudah dapat membunuh Hisham, ketua
kumpulan pengedaran dadah tersebut.
Tiba-tiba muncul wanita tua yang sekian
lama dirindui Putra, Mariam. Selama ini
rupa-rupanya Mariam telah dijaga oleh
Hisham, dan mereka berdua tidak pernah
berputus asa mencari Putra. Oh Putra
membunuh atau terbunuhkan bapanya
sendiri. Oh sedih-sedih, penonton
dipaksa bersedih. Saya kira inilah
naratif filem yang paling memperbodohkan
penonton pernah saya tonton.

Bunuh sana sini dalam filem ini kita pun
tertanya, polis Malaysia yang cekap itu
di mana, di hujung barulah muncul polis
dengan kereta peronda. Saya kira filem
ini juga menghina slogan cepat mesra
betul polis. Kasihan polis. Padahal
polis di Malaysiakan cekap dan baik?
Sampai hati kutuk polis diam-diam begini.

Kerja seni bukan kerja setakat menyusun
bentuk, mengisi kandungan dan
menampilkan rasa. Kerja seni macam mesin
basuh juga mesti memainkan peranannya.
Setakat mahal, nampak bergaya dan penuh
estetika tetapi tiada fungsi itu namanya
tak berguna, dan benda tak berguna
adalah sia-sia.

Kembali kepada voice over Putra di akhir
filem yang menyalahkan takdir tadi,
inilah kesesatan sekolah pemikiran hasil
daripada ketidakfahaman terhadap konsep
keadilan Ilahi. Ini kesan kerana
ustaz-ustaz kita dari dulu asyik
mengajar sifat 20 dan ini kesan kerana
ustaz balik dari Madinah dan Jordan
kebanyakannnya bertengkar tahlil itu
bid'ah ke tidak, ada filem macam
gampang; tak siapa pun peduli. Agamawan
kita seronok nak bid'ahkan orang,
mungkar tertonggok depan bijik mata buat
tolol. Mengapa harus dikritik golongan
agamawan pula? Kerana ulama sepatutnya
memimpin dan menjadi sentral dalam
kehidupan khususnya aspek budaya seperti
yang dilakukan wali songo. Agamawan yang
mandul dan diam sama sahaja malah setara
dengan karyawan seni yang mungkar.
Syaitan bisu.

Wahai pengarah filem, kalau ya pun mahu
berjaya di peringkat internasional dan
menang di pesta filem antarabangsa
janganlah hina diri sendiri.

Filem kita tak akan mampu menandingi
filem Barat dari segi teknologi. Dari
segi kandungan dan bentuk serta rasa,
kita punya tafsiran sendiri-sendiri
(untuk mereka yang tiada Tuhan tentu
berbeza dengan yang ada Tuhan), tetapi
dari segi faedah dan manfaat, kitakan
Melayu-Islam, faedah dan manfaat itu
kembali kepada tauhid, kepada Nabi,
kepada keluarga baginda.

Sebab itu sekolah filem kita mesti
mengajar epistemologi. Kenal kamera
sahaja tak memadai. Kamera tanpa Tuhan
adalah kerja sia-sia. Harap Profesor
Madya Abdul Razak Mohaideen dan Dr Abu
Hasan dapat pertimbangkan. Kamera harus
bersekali dengan Tuhan. Itulah yang
menjadikan kesenian kita berbeza dengan
kesenian Barat dan bukan Islam, iaitu
kita tidak habis setakat bentuk,
kandungan dan rasa sahaja, ada lain di
sebalik itu semua. Itulah kelainannya.

Godless dan Hopeless tema yang sesuai
untuk Anak Halal (tema ini berturutan
sejak Bukak Api, Puaka Tebing Biru dan
terbaru filem ini). Mesej besarnya,
kalau hisap dadah tak apa, ini kerja
takdir, Tuhan dah takdirkan untuk hisap
dadah jadi nak buat macam mana. Atau
kalau nak melacur pun melacurlah, dah
takdir. Nak buat macam manakan?

Memang kerja sia-sia.

* Nota: Kalau yang membikin filem ini
namanya Lee Ang, atau Gus Van Sant saya
tak akan berleter begini. Tetapi yang
terlibat hampir kesemuanya muslim, dan
sebagai muslim kita diminta
bertanggungjawab dengan syahadah kita.

Nota Moderator (Hajah Zaynab al Kubra):
Komentar yang tiada kaitan dengan entri
ini tidak akan disiarkan. Terima kasih
kerana prihatin.
¶ 27.12.07 63 comments
21 December 2007

Khamis, 20 Disember 2007

ornamental fishes

World trade of ornamental fishes has reached more than one billion dollars and is growing rapidly at around 10% per year. India currently exports only around Rs. 30 million (US$650,000 million) of ornamental fish. However, the northeast of India has many species of fish that have great potential in the ornamental trade and many of which are attractive to foreign markets. There is great potential to expand the local
industry. In Assam there are several native species suitable for the ornamental fish
trade. These include Botia dario, Channa stewartii, Channa barca, Gagata cenia, Hara hara, Garra species, Mystus sp. Somileptes gongata, Nemacheilus botia, Macrognathus aculeatus, Mastacembelus pancalus, Rasbora species, Danio species and many others. In Assam there is no organized trade at present. Only a very few people are supplying these fishes to the exporters in places such as Kolkata and Chennai. Since, they are not directly involved in exporting they are always deprived of the actual price prevailing in the global market. Those who are supplying ornamental fishes endemic to this region normally collect the fish from the wild through their contact fishermen. Therefore, there is always an uncertainty in the availability of a particular species of ornamental fish. A preliminary survey on the export of ornamental fish reveals that about 20 different varieties of ornamental fish of this region are exported annually. Considering their potential, a few fish species have been recently shortlisted for research on captive breeding under a National Agriculture Technology project in the Assam Agricultural University at College of Fisheries, Raha. The project has so far been successful in captive breeding of 5-6 local species of ornamental fishes of Assam. However, more research activities are required in this direction to conserve our natural resources and fish bio-diversity. It is expected that in near future, the dependency on nature for ornamental fish collection will decline.

Captive Breeding of Peacock Eel,
Macrognathus aculeatus
S.K.Das and N. Kalita
Assam Agricultural University, College of Fisheries, Raha, Nagaon,Assam,India 782 103

Selasa, 11 Disember 2007

sin: to be or not to be

nowdays here are a lot of entertainment in the media,internet,newpaper, television and so on.There are always no restriction to the people to access and see what they want.There are always entertainment that against the Islam,entertainment that are forbid by Islam,but there are still supported by the media.

but Muslim community in Malaysia are not aware of other kind of sin that may conquer their own life everyday every time via enterntainment program they watch everyday.This type of 'small sin' become bigger and bigger every time they are produce and there are influencing our community very much nowdays.

The entertainment i mean here is entertainment that are covered with good,kind and honourable proposes.such as for donation,Islamic program,Islamic image and etc.There say that this is Muslim program enough because in each program,there will be 'doa' reciting,although after the 'doa' or prayer,there will be dancing event that the dancer wearing not enough cloth or wearing a sexy dress,for them its okay because at the start of program they recite prayer to Allah s.w.t.What in the earth people recite prayer to Allah to bless the program that have element that were forbidded by Allah?Which mazhab or which rasul or which imam that we are following?

sometime people did not acknowlege this situation as producing sin towards Allah,their opinion is as long as their program is for good propose,they were bless by Allah and no event like dancing,singing and social disorder or many more were forbid to be watch.Everything was okay as long as they are doing it for good proposes or with some good proposes.

Sigh!

For every muslim in the country,be aware of this mind attack that may demolish our aqidah and community if they are not to be stop.we must work from now!!!

Jumaat, 7 Disember 2007

From aquaculturerist to environmentalist or educationist??

ermm..actually my post here is about agriculture and present news..but now i want to wrote about myself..

now i got 2 very great offer one to further my study and one to be a teacher..but till now,till the time i writing this post i'm still not decide yet.Don't know why,but both got the best effect to my life,both i like and excited to do.

if i do master,my future will still challenging and new exploration everyday i will learn new things.but i still don't have job waiting for me after i finish this course,nothing guarentee,nothing for me to aspect.it will be back to basic,i will either continue to phd or searching for jobs.i will back to the condition i having now.but at that time,after i finish my study,i'm only 24.still young man!!!still long time to go (aspect life ratio of malaysian is 60-70).55-24=31 years of working.and one more i glad bout this opportunity is i get to work at my hometown.its not wasting anytime.am i rite? and i am doing master in my hometown,i can live at my house.nothing to be think bout food,saving money bla bla...etc etc..but the main problem here is the money. Money for my allowance every motnh.i am not guarentee to anything..i still not finishing the proposal to get my short term grant.hahah..how i going to get money?and if i get..it will be providing me for the whole time i have been here?
or i have to get a scholarship like NSF or something?because some of my course mate now is going to get it because their grant is not funding their allowance for the whole three years they will be here.and for salary grade,i guess its on DG52 for PHD holder,basic i dunno but its a very lots of money i i can just work as lecturer doing no part time job,just work,produce new paper,new invention,new findings,explored every side of my brain to gain new knowlege.i will be an academician!!haahhaha..cannot believe myself if i doin and getting that..hehe..no impossible i guess..am i rite dude?Izzit okay for me gambling my life to get a very bright future dude?

for being a teacher,i have to studied one year and when i came out i will become a teacher.guarentee..it will be a contract.huhu..maybe people will said a teacher payment is still cheap compared to the lecturer.but teacher have a long time holiday..when school break,teacher also have a holiday,my meaning is i will have more time with my family and my own family who knows.compared to the age,at 23 i get the teacher job and start working.55-23= 32 years being a teacher.where?dunno where..not at my home town i guess for the next 5 years.
but i get to learn new thing,explored new place,but not in academic way,just in life way,natural way,no proposal include,no thesis include,nothing,just go with the flow..
i will be working at degree payment grade,DG41 like that,for me its a lot of money already,enough to survive in this life and current economic situation.but not too rich to get my dream car like mitsubishi evolution or a BMW.but,there is always a but,teachers got many empty time slot,after school hour i can do businesses.i can breed a goat,i can fullfill my hobby,i can earn my own money in my own way.and there is a lot of job or business that can give me more money to be rich if i want.

p/s:tapi aku nak hidup tenang,bukan nak hidup senang..

Rabu, 28 November 2007

Status of inland fisheries

STATUS OF INLAND CAPTURE FISHERIES
The historical landings trend by weight, value and major species from 1990 to 2002 are
shown in Table 3 and 4. According to Inger & Chin(2002), Sabah has 168 species of
freshwater fish species. The major freshwater fish species of commercial value caught and
sold in the markets are giant freshwater prawn (Macrobrachium rosenbergii), ikan patin
(Pangasius spp.), lampam sungai (Puntius spp.), ikan tapah (Wallago maculatus), ikan
baung (Mystus sp.), ikan lais (Kryptopterus sp.,) ikan kokok (Leiocassis spp.,) marble gobby
( Oxyeleotris marmorata), Snakehead (Ophicephalus spp. ), tilapia ( Tilapia spp. ), catfish
(Clarias spp. ) and ikan pelian (Tor duoronensis )

However, it is sad to say that the landing from the inland capture fishery are fast declining
mainly due to habitat destruction from logging activities, pollutions from extensive
agricultural plantations, overfishing and illegal fishing (poison and electrical fishing).

source : Jabatan Perikanan Sabah

Sabtu, 24 November 2007

KERANA SATU KLIK MALAPETAKA BERTERUSAN DITERIMA HINGGA HARI KIAMAT

Oleh: Ismail Abu Bakar

Di zaman ICT dan Globalisasi ini
kemudahan komputer dan email hampir ada
pada setiap orang yang bekerja di sektor
swasta juga kerajaan termasuk kepada
pelajar-pe lajar di kolej dan universiti.
Kemud ahan internet yang disediakan
dengan kadar yang semakin munasabah
menyeba bkan kemudahan email ini menjadi
semakin popular.

Pern ahkah kita terfikir dengan satu
“KLIK” sahaja akan menyebabkan
mencu rah-curah dosa yang di terima
secara berterusan hingga hari kiamat.

Apa yang penulis akan bincangkan adalah
berdasarka n dua buah Hadis Sahih berikut.


Mafhumnya::
Ibnu Mas’ud r.a. berkata: Bersabda Nabi
s.a.w. : “Tiada suatu jiwa yang terbunuh
dengan penganiayaan, melainkan putera
Adam yang pertama dahulu itu, mendapat
bahagian dari penumpahan darah itu,
kerana ia yang pertama membuka jalan
untuk penumpahan darah.”(Diriwayatkan
oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim)

Yang dimaksudkan di dalam hadis ini
adalah kisah pembunuhan Qabil terhadap
Habil kerana Qabil dengki terhadap Habil
yang berkahwin dengan kembarnya yang
lebih cantik.


M afhumnya:

Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah
s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang mengajak
ke jalan hidayat, maka baginya dari
pahala seperti pahala (sebanyak pahala)
pengikutn ya, dengan tidak mengurangi
sediki t pun dari pahala mereka. Dan
sesiapa yang mengajak ke jalan sesat,
maka menanggung dosa sebanyak dosa-dosa
pengiku tnya, dengan tidak mengurangi
dari dosa-dosa mereka sedikit pun.
(Diriwayatka n oleh Imam Muslim)

Bagi memudahkan kefahaman akan maksud
hadis-hadi s di atas dan berkaitan dengan
konteks kehidupan kita pada zaman ICT
ini, mari kita ambil iktibar dari kisah
berikut.


Zack baharu tamat belajar di sebuah
universiti kemudian di terima bekerja di
sebuah syarikat ICT. Setiap pekerja
dibekalka n dengan komputer, alamat email
dan internet akses bagi memudahkan
urusan kerja seharian.

Zac k mempunyai ramai kawan dan mereka
berhubung melalui email setiap hari.
Masa lapang Zack diisi dengan melayari
laman web lucah. Kegemarannya ialah
memuat turun (download) gambar-gambar
luc ah itu kemudian berkongsi dengan
kawan-kawa nnya melalui email.

Dia mempunyai “email group” dan ada 50
alamat email kawan-kawannya di dalam
“emailgroup ” tersebut. Sekali menghantar
email, dia akan menghantar kepada
“emailgrou p” tersebut.

Sel ain daripada itu dia juga suka
menghantar semula email yang diterima
daripada rakan yang lain ke
“emailgroup”. Di antara kandungan email
itu adalah kisah-kisah yang mengaibkan
seseor ang seperti video klip bercium di
dalam lif, kisah seluar dalam yang
dijumpai di dalam periuk di restoran
mamak dan seumpamanya lagi yang
kebanyakanny a adalah perkara-perkara
y ang nafsu kita seronok membacanya dan
melihatnya tetapi hukumnya adalah jelas
haram di sisi syariat Islam.

Pada suatu hari ketika pulang dari
tempat kerja Zack terlibat dengan
kemalangan jalan raya dan kembali
kerahmatu llah di tempat kejadian.

Di dalam Islam telah sepakat ulama’
bahawa hukum melihat gambar-gambar
luc ah, menyebarkan fitnah, membuka aib
dan seumpamanya adalah haram serta
berdosa kepada mereka yang melakukannya
dan menyebarkannya.
< BR>Untuk memudahkan kefahaman, katakan Zack
telah mendapat satu dosa kerana
menghantar gambar-gambar lucah kepada
kawan-kawa nnya. Gambar tersebut diterima
oleh 50 orang kawan-kawannya melalui
email. Kesemua kawan-kawannya seronok
dengan gambar tersebut dan meredai
perbuatan Zack maka setiap kawannya
mendapat satu dosa manakala dosa setiap
kawannya itu juga diberikan kepada Zack
jadilah sekarang dosa Zack 1+50 = 51.

Setiap kawan-kawan Zack itu pula
menghantar gambar tersebut kepada 10
orang lagi, maka sekarang dosa Zack akan
bertambah lagi menjadi 1+50+500=551
dosa . Kemudian setiap sepuluh orang itu
menghantar lagi kepada 10 orang yang
lain, bertambahlah dosa Zack menjadi
1+50+500+ 5000=5551. Begitulah seterusnya.

Z ack telah meninggal dunia, email nya
masih lagi tersebar, maka akan
berterusanla h dia mendapat dosa selagi
email itu berlegar di ruang cyber hingga
hari kiamat.

Begit ulah iktibar yang boleh diambil
daripada apa yang berlaku kepada Qabil,
setiap jiwa yang mati dibunuh kerana
hasad dengki manusia, maka dosa membunuh
itu akan juga sampai kepada Qabil hingga
hari kiamat. Bayangkanlah berapa
ramaikah jiwa yang telah kena bunuh
dengan zalim sejak dari zaman nabi Adam
hingga sekarang? Dan berapakah dosa yang
terpaksa ditanggung oleh Qabil di
akhirat kelak?

Berbal ik kepada kisah Zack, katakan
sebelum meninggal dunia, Zack telah
sempat bertaubat, insya’Allah dosa
manusia terus dengan Allah, seperti
meninggal kan puasa, zakat dan solat
fardu akan Allah ampunkan tetapi dosa
kita sesama manusia hanya Allah akan
ampunkan bila insan tersebut
mengampu nkan kita. Zack telah
menyebarkan perkara yang menyebabkan
orang lain berdosa, bagaimanakah dia nak
mintak ampun dengan semua yang menerima
email tersebut? Selagi mereka semua
tidak mengampunkan Zack maka selagi
itulah dia akan terima dosa hingga
kiamat kelak.

Inilah malapetaka yang sangat besar pada
zaman ICT ini. Dengan sekali klik sahaja
saham dosa akan mencurah-curah sampai
kepada kita.

Sebab itu setiap kali apabila kita
menerima email, hendaklah berhati-hati,
jik a kandungan email itu adalah gambar
lucah atau yang mengaibkan seseorang
muslim lain atau sesuatu fitnah
hendaklah segera dibuang dan jangan ada
sedetik pun didalam hati untuk seronok
dengan benda yang haram bagi mengelakkan
kita dan pengirim dari berdosa.

Yang sebaiknya jika yang diterima itu
haram, nasihatkanlah pengirim supaya
bertaubat dan berhati-hati di masa-masa
akan datang.

Sebal iknya jika kita menyebarkan
perka ra-perkara yang baik dan diredai
oleh Allah SWT yang pastinya ganjaran
pahala yang di terima pasti
mencurah-cu rah selagi ia masih terus di
sebarkan.
< BR>Wallahhu’alam

ps: erm...insafla wahai kawan-kawanku

kisah burung murai : updated

Diari Salmah

hari ini hari jumaat 23 november 2007, merupakan hari yang paling bahagia untukku, Suamiku yang jarang berada di rumah sedang melayan karenah anak sulung kami..ketika mereka sedang bermain,kelihatan seekor siput sedang berjalan dengan perlahan-lahan,tiba-tiba anak sulung kami bertanya kepada suamiku berulang kali tanpa henti...demi rasa kasih kepada anaknya,suami terus melayannya.

tanya si anak,'siput apa tu abah?'

jawab si ayah,'siput babi nak.'

tanya si anak lagi,'siput apa tu abah?'

jawab si ayah lagi,'siput babi..'

si anak bertanya lagi,'siput apa bah?'

lalu si ayah menjawab,'Siput la Babi..!'

Khamis, 22 November 2007

Nantikan kejutan 1 Januari 2008

Nantikan kejutan pada 1 Januari 2008!!!tunggu....!!!

Isnin, 12 November 2007

Blog with Adsense : Create Money without a sweat

Salam and Hello to all blogger and my fellow E-farmer and goat breeders,

Are you understanding the title?nowdays I have seen many blog with 100+ traffic everyday without updating,have no adsense at all!!Are they didn't know there are refferal site,adsense and so on that can put advertising on their page or blog with constant payment every month without they doing anything than just maintaining the traffic to their site?for me it just a waste. for me to get a 100+ traffic constant every day in a month is a miracle.never a day in my life i got 100+ traffic to my blog!!hahah...poor me.maybe it just my content is not good enouh as their..sigh

ermm...for those who did not maximize their blog for creating money for them,maybe they didn't know at all.pick customize layout on the template,and at side bar they will have that,add adsense..but you must have an account,must pay?no!just for free,they will give you money indeed if some of you visitor click on their advertisement.only in US?no in Malaysia also.read.

even 2 cent,nobody will give you for free rite?but adsense does!hehe..try it..there are some link in my faveret site that may teach you more,i don't have enough experience,just an amateur..ask the pro.heh..

Ahad, 11 November 2007

Castle of Goat : Money matters and Wise Investment


this are the pic of boer goat i got from the net

ermm..after thinking so much and observe how to take care of goat I hve decide to build a new house for my pet- a castle.

heh...it not actually really a castle,only imitation to make sure my spirit doesn't go down. Few months back i nearly fight with my family because she didn't agreed with my opinion to open a goat farm. they asked me to buy one and make it as my experiment and my first step to open my own farm,but i didn't agree..sigh..this is all influence from the net.hehe..but its okay because its a good and wanted influence from the net, influencing people to produce money from agriculture, same as government urged to the farmer and people to change their mind set about agriculture, to think agriculture is a business. I agreed so much with this motto or statement. there are so much money that can be produce from agriculture, only few people knows it and take advantage from it to make big money, either as part timer of full timer.

Now in Kelantan state government try to make kelantan as 'Depu' corridor or in malay they call it 'koridor Gaharu'. I salute state government for making good investment in agriculture and for their finance survival in the future. This is also showing they are agreed and follow our prime minister thinking, Dato' Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi that agriculture is a mine that never dried out of money.They also subsidise the young 'gaharu' plant to villager that wanted to plant it. If i not mistaken the price of adult 'gaharu' plant is nearly reached RM6000 per plant. So?it worth rite?

Ermm..back to the topic, below is my sketch of my goat castle,heh..small only but i think its big enough to fit my backyard. Too big mean more goat and more work and more smell will come to my house. so i decide this is the practical way for me to fullfill my ambition to open bigger farm in the future insyaAllah..I think this size is okay already but i need advise from some expert in goat farming about density,size or maybe in other aspect that i miss out. Knowlegde will not decrease if we share. am i rite?the unit is in meter

Sabtu, 10 November 2007

Maikel : Learns To Rock (Part i)


ni la maikel..



dengan mama die..



Maikel : Part i

Salam,
Emm..dulu penah aku cerita bahawa aku dapat anak kambing kan?sekarang aku upload pulak gambar-gambar dia yang macho lagi bergaya ni.Ni la maikel yang aku duk kecoh-kecoh ni,biasa la kan penternak amatur dapat anak kambing..hehe..gembira bukan kepalang lagi.



Sekarang maikel da berumur 13 hari dan 10 jam 25 minit 30 saat.hehe..dua tiga hari lepas dia dah mula cube-cube gigit daun pisang yang aku bagi kat mak dia..tapi biasalah,anak kambing mana lut lagi nak makan daun lagi,aku rasa-rasa dia punya gigi ada yang depan shj,yang belakang atau geraham belum lagi,patut la dia tidak boleh memamah lagi.cian maikel..nak tau perkembangan terbaru lagi?maikel da pandai melompat dan mamanjat.hehe..happy pulak aku rasa tengok maikel neh. yela anak tunggal. mak dia pulak sayng gila kat dia..asyik tolong dandan je bulu anak dia,hai…jangan maikel jadi pondan dah la.. heh. Maikel ni pun kuat minum susu,badan dia pun dah start naik dah aku rasa berbanding masa dia lahir. Moga-moga maikel jadi pejantan yang berguna di kemudian hari..

Arituh aku pergi melawat ke rumah saudara di bukit marak, rupa-rupanya dua pupu mak aku tuh pelihara kambing jamnapari,tak tahu la cross atau fullblood.tapi cukup mengasyikkan ar bila aku pergi melawat kandang dia. Walaupun kecik tapi praktikal. Air dibekalkan secara dipper,yela hairan la kan aku tak pernah Nampak untuk kambing,untuk ternak ayam pernah la..huii moden sungguh..dia ada kambing jamnapari 6 ekor,seekor mengandung, lagi 5 tu 3 anak dan 2 induk betina.dia ada kambing kampung 2 ekor induk dan 3 anak gak,dan seekor kambing penjantan kacukan..fuh..kambing pejantan ni besar gila,dia cakap kambing kampung tapi pada firasat aku ni kambing kacukan arr..kalau tak masakan badan dia hamper sama besar ngan kambing jamnapari yang saudara aku bela tuh..bayangkan sekali dia hantuk kat dinding kandang tuh,bergegar ko tau,lagi satu anak hasil penjantan tuh memang mengagumkan, bayangkan anak kambing yang berumur sebulan saiz dia hampir sama dengan mak dia(mak dia baka katjang ori aku rase..).Pic?InsyaAllah di masa hadapan nanti..sabar ye..
banyak benda ar aku belajar masa gi sana,satu lagi bab makanan, rupa-rupanya dia bagi pellet untuk lembu,patutla besar,aku mana penah bagi pellet lembu,aku bagi pellet untuk kambing jer,yang kecik-kecik tu. Emm..nanti pellet kambing yang seguni kat dalam stor tuh abes aku nak try bagi pellet lembu plak..hehe.so sekian buat kali ini..jumpe lagi di masa hadapan InsyaAllah.

Rabu, 7 November 2007

Baka Anglo Nubian


kepada sesiapa yang yang mahu kenalbaka anglo nubian nie aku tnjukkan pic dari Anglo Nubian Society..baka nie digunakan untuk dua tujuan iaitu susu dan daging..

ini adalah pemenang bagi induk jantan dewasa terbaik bagi pertunjukan baka kebangsaan 2007 yang diadakan di newark showground UK..



Wayward Hanifh AN32020D owned and bred by Mrs M Edginton was best adult male.

lagi pendek dari jamnapari tapi tinggi lebih kurang sama,bulu lagi kurang,daging ala2 boer kot..heheh

ni plak yang pemenang keseluruhan..



Earthchild Liberty AN31888D owned and bred by Miss J Harris and Miss C Morgan. Winner of the first kidder class, best milker and best in show

hehe..aku saje je nak tambah pengetahuan mengenai varieti kambing untuk penternak2 kambing di Nusantara neh..

sumber:

http://www.anglo-nubian.org.uk

Isnin, 5 November 2007

Maikel: Cahaya mata penyinar kehidupan

salam...

dah lame rasanya aku tak update blog nie di sebalik kesibukan aku dan kebengongan TMnet yang mem'block' akaun aku kerana tak bayar bil..ekeke...nie aku ader satu perkembangan terbaru.

AKU DA DAPAT ANAK......!!!!!...kambing

heheh..dia dilahirkan pada tanggal 29 oktober 2007 pukul 10.34pg...maser tuh aku tengok Stephanie(mak kandung dia) ngah tekulai di atas lantai dengan keempat2 kakinya sedang mengadap ke satu arah..hai xpernah plak aku tengok dia dalam keadaan camni.bunyi dia mengembik pun lain macam,macam ngah sembelit biji durian plak.tak lama dia terbaring mengiring tu tetibe dia bangun berjalan ke arah aku hulur kepala dia cam biasa nak manje2 ngan aku...aku gosok ar kepala dia..pastu dia mundar mandir dalam kandang dia..masa tu lah aku tengok dia punya genital da berair.aku pelik arr..xkan kambing nie datang masa galak dia sedangkan dia disyaki mengandung oleh aku..heheh..jadi aku tengok la dia..perhati betul2..lame pastu dia baring balik dan mula mengembek..dan saat yang ditunggu selama ini da tiba!!!

abes sume anak sedara aku panggil turun untuk menyaksikan dan menyambut kelahiran ahli baru dalam keluarga kami..hehe...dan saat yang mencemaskan akhirnya berakhir selepas maikel kuar dan bernafas...alhamdulillah...stephanie asyik jilat je anak dia.masa tu aku terpikir kat mane la stephanie nie blaja menyambut kelahiran anak dia nie.bukan ada kelas menyambut anak kambing untuk ibu kambing mengandung..maser tu ar aku mengkagumi keagungan ilahi yang mencipta makhlukNya dengan pengetahuan dan tabii mereka yang tersendiri untuk memastikan survival hidup mereka sendiri..subhanallah

yang mengejutkan aku maikel nie dan ley bangun berjalan pada pukul 3 ptg..korang cube bayangkan anak manusia da setahun lebey pun ada yang xley berjalan lagi..ni kambing xsampai sehari da bertatih..Subhanallah...pastu pandai plak dia g cari pundi susu mak dia...aku pun tolong ar hulurkan..kesian kat dia asyik duk isap bulu mak dia..

maikel ni comel gle wa cakap lu..mata dia coklat kt luar biru kat dalam.ikut mak die sket2 mata coklat.hehhe..badan die putih melepak gebu gle bulu dia..mua die campur warna coklat itam and putih..kaki pun same.hihihi.ekor die pun putih.cantik ge.InsyaAllah nanti aku post pic die lak...

p/s:kepada taiko2 kambing,jangan gelak kt gua ha....malu gua...hahhaha

Khamis, 27 September 2007

Blogger : Make Money from Your House


As all of us we know..more and more people today are using blog as their medium to advertise, online diaries and tough and make it profitable by putting ads from gogle and etc..this phenomenon have also influence Malaysia online user.they are so many online user or blogger user from Malaysia that have make their blog proitable to them. There are so many technique that they use such as using HPK(high Paying Keyword),upload video to Youtube to promote their site and online comunities.

This situation will influence how people use their internet, they will be online more longer time to post new topic to their bloq and also seeking for new technique to make their blog more profitable and also influence online traffic to jump into their sites.Goggle adsense ison of the way to make money by they putting relevant ads into your site such as blogger. They will not cost you anything but indeed they give you money if people clicking their ads..so what are you waiting for? join the comunnity now to make money!

Khamis, 20 September 2007

On Goldfish Pond--In Your Apartment!

by Frank M. Greco, Senior Aquarist, Coney Island Aquarium

For many aquarium hobbyists, the addition of a garden or koi pond may seem a natural extension of their hobby. Even those who do not own an aquarium may find themselves drawn to the soothing sound of water as it trickles down a waterfall or the pitter-patter of droplets as they fall from a fountain. With a little imagination and a few well-placed products, even apartment dwellers can enjoy a pond of their own on a hot summer night.

There are many ways he apartment dweller can install a pond in their home. There are small, freestanding ponds, such as the two by Python Products (shown in the accompanying photo). These can be placed out on the terrace or even inside, depending on the amount of room you have, that is-but check with your building before installing any water feature! I've even seen some people use whiskey barrels as an indoor pond, and several companies make rubber liners to fit the average sized barrel.

Potted Ponds
No room in your walk-up for fish in a barrel, so to speak? Even small porcelain or ceramic flowerpots can be used to build an apartment pond all your own. While these containers will not hold fish, they can be planted with an assortment of aquatic plants, including lilies (the Blue Daubin lily is perhaps the best lily for this purpose, as it will grow in moderate light.Other lilies require more light then can usually be provided indoors unless one hangs a metal halide light over the pond).

If you decide to use a fountain in an indoor pond, be aware that there will be splashing, and the surrounding floor and walls will most likely become wet over time. Best to use a fountain that does not shoot water much above the water level.

Once your pond, either indoors or outdoors--is in place, it's time to think about filtration. Here again, your pond professional will be able to help you decide upon the best filtration for your particular pond. Whichever filter you choose, make sure that it is serviced on a regular basis so the water remains clear.

Adding Fish
Finally, we come to the fish. While some pond owners are satisfied with just a planted pond (the author among them), most pond hobbyists add fish. Usually koi (Japanese carp) are the fish of choice. These carp are a far cry from the olive drab ones we see in local lakes and ponds. Rather, these are bred specifically for their colors and patterns. Some folks use plain goldfish (comets), or even fancy goldfish (orandas) as pond inhabitants.

Your pond professional will help you decide which fish is right for you. Generally, koi require larger ponds than do goldfish, so keep that in mind when deciding how big your pond will be. If you decide to keep both fish and plants in the same pond, you will need to protect the vegetation from nibbling goldfish and koi.

Lilies need to be potted, and not left floating. The mesh is placed around the whole pot, and rises to just below the water level. Usually the plastic mesh around the pots is sufficient to keep the fish at bay.

A properly set up pond can provide you with hours of enjoyment and relaxation. The sound of water trickling over rocks, or down a waterfall, the splashing of the fish as they break the surface of the water looking for food, and the general beauty of a well-planted pond allow us to bring a little bit of the natural world into our lives, no matter where we may live.

Rabu, 19 September 2007

Koi Fish : A legendary Fish From Japan



Erm...Today I will write about Koi Fish.Koi fish maybe only a common ornamental fish to Malaysian but i bring significant effects to Japanese culture.Why?It was believe to bring and symbolize luck and wealthiness.Its also because it was beautiful as well.Thounsand year a ago empire of Japan have been breeding and culturing Koi fish in pond in their empire castle.After that, people in japan start to breed and culturing this fish at the back of their houses.Their just culturing this fishes like other animal,given they the waste food as feed and eat them like normal livestock.

Nowdays Koi fish become more expensive because of their colour and unique shape on their bodies. Prices are determine due to their strain,purestrain or mix. Some of this fishes have birth certificate to determine they are from winning strain in Koi fishes competition.Oh one more thing,this fish scientific name is Cyprinus carpio



Koi Fish culture in Malaysia

Koi Fish culture in Malaysia have been started many years ago,significantly,Malaysian breeders in Pulau Pinang now can produce quality of Koi fish same as in Japan. But the main problem is the japanese sentiment toward Malaysia Koi Fishes. They still thought that Malaysia Koi Fish quality is still not same as in Japan.Therefore,the prices is still low when it was exported to japan.

But nowdays breeders and ornamental fish exporter find new way to export the fish.They export to Hong Kong because they buy Malaysia Koi fish ( A Grade) at hishesr price and sometime as same as Price of Koi in Japan. It was significant acknowledgement by ornamental fish fan toward Malaysia Ornamental Industries.

High Price on World Map Cow




izzit for real? I dunno...hehhe

subsidise on fuel and gases are not forever


today i read utusan malaysia about the price of gases maybe up because rising prices of the comodity in the world market.Petronas president and CEO Tan Sri Hassan Merican said that the subsidise by governtment to oil and gases since long time ago become more creepy day by day.Government willl held meeting on this monday to discuss how much the price will rise.

For me,I'm still not working and dunno how much it effect my life but Im sure i will take much effect on food industries and our daily life..gases are use by us everyday to cook and use by industries to manufacture their product.For all Malaysians..prepare to become a smart users..

campaign eat more chicken to Malaysian




heheh..just want to wake up the Malaysian

Selasa, 18 September 2007

Nemo Sushi : New Master Degree Project?




to all nemo Fans...save your pets from sushi Lovers...

Class A gold Fish






Its for real...so any aquaculturist can make this breed?hhehehe

McDonald McNuggets McHeads

heheheh...i find this in local blog


heheh..the mom order a McNugget and give to her child becoz she thought it was a nugget..then realize it was Chicken head!!

Swiftlet Farming Workshop






A Workshop like this is easily worth thousands of ringgit.
-----------------------------------------------------------


Swiftlet Farming Workshop . Only 18 Seats Remain - ACT NOW!



Our second Secrets of Swiftlet Farming Revealed program is
coming next week. And seats are going fast!

Do you know that there are many Malaysians who become
millionaires through the ownership of one property only?
Not only that, the speed in which they joined the
millionaires club truly defied logic.

An acquaintance of mine paid RM150,000 for a shop and sold
the property for RM1.1 million recently.

Less than two years ago, our speaker bought a standard
3-storey shop lot for RM260,000 and now he has been offered
RM750,000 for the property.

How is this possible? The answer is swiftlet farming. All
these are made a reality through swiftlet farming. What's
more, swiftlet farming is totally a passive investment. You
will not have to give up your current occupation (unless
you are taking early retirement because of the fantastic
returns from swiftlet farming). Our speaker never spends
more than 2 percent of his time in managing his farms, and
the money keeps growing and growing!

So if you are ready to make lots of money from swiftlet
farming, then you MUST attend our second Swiftlet Farming
Mini Workshop. This is a short and sweet program, yet comes
complete with essential tips and guidance from one of the
most successful farmers in the world.


When: Saturday 29 Sept 2007
Where: Holiday Villa, Subang Jaya
Time: 9 am - 1 pm
Speaker: Dr. Christopher Lim
Fee: RM490
Group Discount (2 or more pax signing up at the same time):
RM400 only. (Please call us at 03-7880 1051 for group
discount sign ups.)


For your information, the fee for an equivalent 1-day
seminar on swiftlet farming is over RM1,500! So this is
your opportunity to learn the secrets of successful
swiftlet farming at a fraction of the cost.

The seats for this program are going fast (remember that
this is only the second time this programme is being held).
So BOOK YOUR SEATS NOW so you will not miss out and join
an already impressive list of investors and business people
at this powerful and unique program. To do so, simply
register online at www.MillionairesPlanet.com/Swiftlets.htm
or call us at 03-7880 1051 and we will do the rest.

We look forward to sharing this remarkable event with you!


Yours sincerely



Azizi Ali
Millionaires Coach

www.MillionairesPlanet.com
tel: 03-7880 1051
fax: 03-7880 8051





True Wealth Sdn Bhd
A-2-11, Dataran Glomac, Jalan SS6/5A
Petaling Jaya
Selangor 47301
Malaysia

--

Picx For All Fsih Lovers






enjoy it

Jual melebihi harga siling: Tiga pemborong ayam bakal didakwa

KULIM 17 Sept. - Tiga pemborong ayam dari Bukit Mertajam akan dihadapkan ke mahkamah kerana menjual ayam melebihi harga siling yang ditetapkan oleh kerajaan.

Ketua Bahagian Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Daerah Kulim/Bandar Baharu, Chin Ching Chung berkata, ketiga-tiga pemborong itu akan didakwa di bawah Akta Kawalan Harga 1946 yang jika bersabit kesalahan boleh di denda tidak lebih RM15,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya sekali.

“Kita ambil tindakan terhadap mereka setelah peruncit membeli ayam dengan harga RM5.70 sekilogram daripada mereka, sedangkan harga sepatutnya ialah RM5.40 sekilogram,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Ching Chung berkata dua pemborong terbabit melakukan kesalahan itu di Pasar Besar Kulim, manakala seorang lagi di Pasar Taman Selasih di sini. - Bernama

Isnin, 17 September 2007

Peruncit mengeluh harga borong ayam RM5.90 sekilogram

LANGKAWI 16 Sept. – Pemborong membekalkan ayam kepada peniaga runcit di pasar-pasar borong awam di sini pada harga RM5.90 sekilogram dan peruncit pula dikehendaki menjual pada harga siling runcit RM6.00 sekilogram sebagaimana ditetapkan kerajaan.

Apakah ini berbaloi buat peruncit?

Bernama dalam tinjauan di pasar borong awam di sini mendapati ramai peniaga runcit mengeluh dan berkata mereka mungkin terpaksa menutup perniagaan jika keadaan berterusan begini buat beberapa hari lagi.

Di pasar awam Kuah, peniaga runcit mengesahkan mereka membeli bekalan daripada pemborong pada harga RM5.90 sekilogram dan menjual mengikut harga siling runcit yang ditetapkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Awam Kuah, Ahmad Azmudin Taib, 49, berkata, kekurangan bekalan masih berlaku walaupun pemborong mendakwa membekalkan ayam seperti biasa.

Masalah kekurangan bekalan ayam di Langkawi sejak Khamis lepas dikatakan dapat diatasi apabila pemborong hari ini memberi jaminan akan membekalnya seperti biasa kepada peniaga.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa kementerian berkenaan di Langkawi, Razali Lebai Salleh berkata, sejak semalam sebanyak 6,700 ekor ayam dibawa dari tanah besar ke Langkawi untuk edaran kepada peniaga.

Jumlah itu dapat menampung keperluan di Langkawi yang meningkat kepada 6,000 ekor sehari pada bulan puasa, katanya

Tanda harga RM6, jual RM7 sekilogram

KUALA LUMPUR 16 Sept. – Sekumpulan peniaga di pasar Sungai Besi di sini dikesan menjual ayam melebihi harga siling RM6 sekilogram dengan berselindung di sebalik tanda harga.

Tinjauan Bernama di pasar itu mendapati peniaga sengaja memaparkan tanda harga ayam RM6 sekilogram untuk menunjukkan mereka mematuhi arahan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDN&HEP), tetapi sebenarnya menjual dengan harga RM7 sekilogram.

“Kami tak takut disaman sebab kami di pihak yang benar, yang salah adalah pembekal yang menjual ayam kepada kami dengan harga yang tinggi,” kata seorang peniaga, Mohd Shahrul Nizam Mohd Nordin, 24, sambil menunjukkan resit pembelian daripada pembekal ayam.

Mohd. Shahrul Nizam yang telah lapan tahun berniaga berkata, mereka bersepakat menjual harga ayam RM7 sekilogram walaupun ia melebihi had harga siling disebabkan tindakan pemborong.

Rakannya, Mohd Zamhor Mohd Ghaus, 37, berkata, beliau dan rakan-rakannya terpaksa menaikkan harga ayam kerana pembekal menjual kepada mereka pada harga yang melebihi harga siling sejak seminggu lepas.

“Pemborong jual kepada kami antara RM5.80 dan RM5.90 sekilogram jadi, kami terpaksalah jual RM7. Rugilah kami kalau jual murah daripada itu,” katanya yang berniaga di pasar Sungai Besi selama 19 tahun.

Bagaimanapun, katanya mereka masih memberikan diskaun kepada pembeli yang meminta harga itu dikurangkan sedikit apabila membeli melebihi dua ekor ayam.

Ditanya mengenai pemeriksaan oleh penguat kuasa KPDNHEP, peniaga itu berkata, tiada pemeriksaan yang dibuat, hanya wartawan yang datang membuat tinjauan.

Suri rumah Esah Zainal, 63, mahu pemantauan dibuat bagi mengelakkan peniaga menaikkan harga.

“Kalau kementerian buat rondaan macam di pasar Chow Kit, mesti peniaga dah tak berani jual ayam dengan harga yang tinggi,” katanya.

Seorang lagi pengguna yang hanya mahu dikenali sebagai pak cik Din berkata, harga ayam yang dijual di pasar itu sudah melampaui batas.

“Saya tak nak beli ayam di sini sebab harganya mahal sangat. Anak saya yang duduk dekat Keramat cakap harga ayam di pasar Keramat RM6 sekilogram, kenapa di sini jual RM7 sekilogram,” katanya.

Sementara itu, tinjauan yang dibuat di pasar Chow Kit dan pasar Keramat hari ini mendapati peniaga patuh dengan arahan kementerian dengan menjual ayam pada harga runcit siling iaitu RM6 sekilogram.

Semalam, tinjauan Bernama mendapati ayam di beberapa pasar seperti di Chow Kit dan Keramat dijual antara RM6.20 dan RM6.50 sekilogram.

Malaysia-Thai bakal jadi hab halal

BANGKOK 16 Sept. – Selatan Thailand dan bahagian utara Semenanjung Malaysia boleh berpadu tenaga untuk mewujudkan persekitaran perniagaan halal antarabangsa yang berdaya maju dalam situasi yang memberi faedah kepada kedua-dua belah pihak.

Selatan Thailand boleh menjadi sumber bahan asas mentah, manakala negeri-negeri di utara Semenanjung Malaysia boleh menyediakan kemampuan dan kepakaran dalam sektor pembuatan, satu gabungan yang boleh merangsang asas perindustrian yang kukuh untuk produk dan perkhidmatan halal.

Ini dilihat dalam konteks Segitiga Pertumbuhan Indonesia-Malaysia-Thailand (IMT-GT) yang lebih besar, yang boleh bertindak sebagai pemacu dan pengguna sektor perniagaan halal, disebabkan oleh gabungan besar penduduknya yang beragama Islam.

Dalam konteks ini, pembangunan Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) Malaysia, yang terdiri daripada negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak utara, boleh menjadi jentera pertumbuhan untuk sektor halal IMT-GT, memandangkan Perlis diperuntukkan sebagai pusat logistik halal dalam NCER.

Ini merupakan gambaran yang diperoleh oleh delegasi Malaysia susulan lawatan muhibah ke Bangkok minggu ini bagi mengukuhkan kerjasama dua hala dalam sektor halal.

“Kami telah mendapat gambaran yang lebih baik mengenai peluang yang ada di Thailand daripada segi pelaburan,” kata Pengerusi Forum Halal Dunia, Khairy Jamaluddin kepada Bernama.

Khairy yang juga Naib Ketua Pemuda UMNO mengetuai 32 anggota delegasi yang termasuk Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Industri Halal, Datuk Jamil Bidin.

“Kita boleh mendapatkan sumber bahan mentah terutamanya ternakan dari selatan Thailand, manakala Malaysia boleh menawarkan kepakaran dalam pemprosesan dan pembungkusan.

‘‘Ia membabitkan rangkaian bekalan dari pengeluar awal hingga pengguna akhir,” katanya.

Ahli perniagaan Thailand juga meninjau bagaimana taman halal dibina dan diuruskan, terutamanya di NCER seperti Perlis serta pembangunan Wilayah Ekonomi Koridor Timur, dan melihat bagaimana mereka boleh membekalkan bahan untuk produk makanan halal yang dibuat di taman-taman halal ini, katanya.

Dengan membawa pembangunan ekonomi ke kawasan selatan Thailand yang majoriti penduduknya beragama Islam merupakan antara cadangan yang dikemukakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semasa lawatannya ke Thailand sebagai satu daripada cara meningkatkan aktiviti ekonomi di wilayah berkenaan dan dapat mengurangkan ketegangan keselamatan di kawasan berkenaan.

Khairy berkata: “Kami meninjau cara-cara untuk bekerja bersama di selatan Thailand. Kami percaya sekiranya kami membawa beberapa pelaburan ke kawasan ini, ia akan membantu menyelesaikan beberapa masalah di sana.

“Saya juga percaya IMT-GT merupakan konsep yang baik untuk sektor halal, kerana tiga kawasan ini iaitu selatan Thailand, utara Semenanjung Malaysia dan utara Sumatera di Indonesia, mempunyai jumlah penduduk Islam yang besar yang memerlukan banyak produk halal,” katanya.

IMT-GT, diwujudkan sebagai rangkaian ekonomi, mengandungi Sumatera Utara dan Acheh di Indonesia; Kedah, Perlis, Pulau Pinang dan Perak di Malaysia; serta Satun, Narathiwat, Yala, Songkhla dan Pattani di Thailand, dengan jumlah penduduk kira-kira 20.5 juta orang.

Sementara itu, Pengarah WHF Nordin Abdullah berkata NCER, satu daripada pemacu utama dalam pertanian, juga diiktiraf sebagai kawasan utama IMT-GT.

“Sebaik-baik sahaja aktiviti ekonomi di Koridor Utara bermula, ia akan mewujudkan faedah yang besar atau kesan limpahan yang banyak untuk setiap orang di kawasan itu dan industri makanan halal akan memainkan peranan penting di dalamnya,” jelas beliau.

Semasa kunjungan ke Bangkok, delegasi, yang terdiri daripada wakil bukan hanya agensi kerajaan tetapi juga sektor swasta, melawat Pusat Sains Halal di Universiti Chulalongkorn di sini dan menemui Timbalan Menteri Industri Piyabut Cholvijarn dan Timbalan Menteri Luar Sawanit Kongsiri.

Malaysia kini secara agresif mempromosikan dirinya sebagai hab halal dunia, manakala Thailand berminat untuk menjadi hab bagi industri halal daripada segi perkhidmatan seperti hospital, restoran dna pelancongan.

– Bernama

Kenaikan harga Ayam dan Makanan Ternakan : Gunting dalam Lipatan



Selamat menyambut bulan ramadan Al mubarak buat saudara penternak dan petani moden sekalian..semalam saya membaca artikel dalam utusan Malaysia mengenai kenaikan harga ayam,dan ia mengupas apa perkara yang tersirat di sebaliknya.Ia mengulas mengenai setiap kali tibanya ramadan kebanyaka harga barang kawalan akan naik ketika ini dan tidak pada perayaan2 lain di Malaysia.Seperti tahun berikutnya,harga ayam seperti sudah dijangka akan melambung naik ke paras yang boleh menyesakkan nafas pengemar haiwan omnivor dalam kelas burung ini.

Seperti kebanyakan kita telah tahu tidak ramai penternak ayam terdiri dari orang melayu,dalam erti kata lain kita tidak memegang majoriti dalam bidang ekonomi ini.kebanyakannya dari kaum lain yang tidak perlulah diungkapkan atau dinyatakan bangsa nye kerana kita sendiri sudah sedia maklum. Dan apabila harga ayam naik, siapa yang untung? 'mereka 'juga...orang melayu seolah2 membenarkan leher mereka disembelih terus menyokong kenaikan ini dengan terus membeli ayam,seolah-olah akan mati kalau tidak makan ayam.padahal banyak lagi pilihan makanan atau ternakan yang boleh dijadikan sebagai hidangan contohnya ikan keli,ikan laut,kambing,daging lembu n kambing dan sebagainya..Melayu oh melayu

jika difikirkan,dan diperhatikan, harga ayam atau barang keperluan hanya naik menjelang bulan ramadan,perayaan orang Islam,kenapa tidak pada perayaan lain?ini kerana yang mendapat keuntungan hasil dari kenaikan harga barang kawalan ini bukan orang Islam,bukan orang melayu..tapi 'mereka'..'mereka' terus berlagak seperti memegang ekonomi kita umat Islam tapi padahal kita adalah pengguna,kitalah yang memegang ekonomi,yang merancakkan ekonomi,tanpa kita yang menghulurkan duit dari tangan kita,apa yang mereka dapat?hanya angin lalu...cukuplah sebahagian dari kita meng'ali baba'kan projek kerajaan,janganlah dibiarkan lagi kita diperas begini,janganlah disedekahkan kenaikan gaji kakitangan awam kepada 'mereka'..cukuplah apa yang mereka dapat selama ini...

Nak tahu apa yang mereka dapat?anda sendiri pun tahu..xperlulah saya huraikan lagi..kita patut fikirkan apa yang kita dapat dengan memberi kepada mereka..

1.harga ayam naik
2.harga makanan ternakan yang lain naik.
3.harga hasil pertanian seperti cili pun naik

tu dari sudut pertanian

nak dari sudut lain?

1.Agama Islam dihina-di internet,bersepah2..carik jer..pasti jumper
2.pelajar melayu di pinggir pensyarah 'mereka'sama ada secara terbuka atau senyap2.
3.Azan di katakan pencemaran bunyi
4.kebanyakan barang keperluan yang kita gunakan setiap hari harganya dikawal oleh 'mereka'
5.Mereka terus meminta itu dan ini walaupun telah ada kontrak sosial yang menjadi asas negara ini selama 50 tahun..
6.banyak lagi sama ada anda perasan atau tidak,sama ada pemerhatian anda cukup tajam atau tidak..semuanya disekeliling anda..

Saya memohon agar kerajaan mengambil inisiatif mengatasi masalah ini kerana jika tidak perpaduan kaum di Malaysia akan punah,kedamaian Malaysia akan hancur,dan sekarang kita menuju ke arah itu,percaya atau tidak.Negara kita hanya berusia 50 tahun,masih muda,masih rapuh..setiap hari hati saya bersyukur masih belum terjadi perbalahan kaum..saya mengeji sekeras2nya rusuhan di Terengganu.Kita sendiri belum maju nak bergaduh sesama sendiri pulak.Sedarlah wahai umat melayu,umat Islam..saya melihat rusuhan di Terengganu sebagai perkara bodoh yang dilakukan oleh orang bodoh,tidak kiralah ianya provokasi polis seperti yang dicakna pembangkang atau tidak,ianya tetap perkara bodoh.tetapi perkara bodoh seperti ini mampu mengugat keharmonian Malaysia.itulah yang ditakuti.

bangkitlah..cari penyelesaian,jangan terus beralah, cari alternatif,jika harga makanan ternakan meningkat,cari alternatif,tanam rumput,buat pellet sendiri dengan bahan tempatan contohnya rumput,hampas tebu n kelapa,daun kelapa sawit,masuk vitamin n telur..kita mampu lakukannya,bukannya tidak mampu..jumpa pegawai pertanian daerah mintak mereka buat kursus penghasilan pellet untuk ternakan. Tiada siapa akan membantu kita kecuali diri kita sendiri.kita perlu mewujudkan bidang pertanian yang kita kawal dari awal sampai akhir..tidak boleh hanya setengah2..dengan cara ini barulah kita boleh mewujudkan bangsa yang mampu berdiri teguh,berdiri atas kaki sendiri dengan kekuatan ekonomi yang tersendiri..jika berlaku sesuatu satu hari nanti,kita tidak keputusan bekalan makanan untuk saudara2 Islam kita di serata tanah air..saya bercakap berdasarkan permerhatian dan ilmu saya yang cetek serta kependekan akal saya...hanya untuk difikirkan bersama-sama..selamat Berpuasa..

Sabtu, 8 September 2007

Konvokesyen UMT 2007

ni bebudak rumah akuk...



ni complete..



ni budak2 1st class




ni ramai2..hidup agro!!





Kt bawah nie aku

kerja kosong : Pegawai Penyelidik di Jelebu

Assalamualaikum,

satu Syarikat seperti alamat di bawah ingin mengambil tenaga kerja dalam/pegawai penyelidik dalam bidang ternakan ikan keli dan bagi mereka yang berminat bolehlah menghantar resume dan berhubung terus dengan mereka:

TREK AGENDA SDN BHD ( 750294-K)
C/O : PUSAT PENYELIDIKAN PERIKANAN AIR TAWAR
JABATAN PERIKANAN MALAYSIA
GLAMI LEMI,TITI
71650 JELEBU
NEGERI SEMBILAN

(U/P: EN.ZAINUDDIN IDRIS)

TEL: 06-6137288
FAX: 06-6138288

TERBUKA SEHINGGA JAWATAN KOSONG DIISI..

Rabu, 5 September 2007

Breeding Malaysian Golden Arowana, Scleropages formosus in Concrete Tanks





By Mohamad Zaini Suleiman
Freshwater Fisheries Research Centre, Department of Fisheries, Batu, Berendam 75350, Melaka, Malaysia

Aquarticles



Golden Arowana

The Golden Arowana is the most popular and expensive ornamental fish native to Malaysia. The best quality is the crossed-back full scale Arowana is the Malaysian Golden Arowana. This variety only occurs in Bukit Merah Lake in the state of Perak, Malaysia. In its natural habitat breeding season normally occurs from August to October every year. During the season village folk from around the lake will try to collect the valuable fry at night.

There are two varieties of arowana that commonly inhabit Malaysian water bodies; a golden variety and a green variety. The green variety is more common and less expensive compared to the golden variety, which sells at a premium. The crossed-back Golden Arowana commonly inhabits the Kerian River and its tributaries in Perak. In its natural habitat the fish prefer slightly acidic clean water and unpolluted natural surroundings, especially shallow and fast flowing rivers with overhanging vegetation on the river bank.

Due the high price of the golden variety the Freshwater Fisheries Research Station (FFRC) started with a few individuals of the wild catch for brood stock. The wild fish were acquired from traditional fish collectors at Bukit Merah Lake in 1990. In 1996 FFRC was fortunate to successfully breed the Malaysian Golden Arowana in concrete tanks on the first attempt.

Broodstock maintenance

Eight pieces of Malaysian Golden Dragon were reared in a bare-based concrete tank measuring 5 x 5 meters with a water depth about 0.5 meters fenced with plastic netting about 0.75 meters high to prevent the fish from jumping out. A spawning room was built in one corner of the concrete tank and some pieces of bogwood were added to help create a natural living environment for the fish. Other decorations such as pebbles and stones were avoided because they may injure the fish and be swallowed accidentally during feeding. The rearing tank was partially shaded, away from direct sunlight and built in a quiet area. The broodstock were maintained in the rearing tank until the fish reached maturity.

Water quality management

Although the arowana is a hardy fish the quality of water should correspond to the pH of water in its natural habitat when reared in concrete tanks. The pH of water in the rearing tank should be maintained between 6.8 - 7.5 and 27 - 29°C. Water was partially changed at about 30 - 35% of total volume and topped up with dechlorinated tap water. The water depth was maintained at about 0.5 - 0.75 meters.

Feeding

Broodstock were fed a variety of food. A balanced diet is very important in helping fish to mature and spawn. The daily diet should be diverse and contain a high protein content. The fish were fed daily with meat-based live food such as wild guppy, freshwater prawn (Macrobrachium lanchestrii), low grade goldfish and chopped fish meat. Pellet feed containing 32% crude protein was also given as supplementary food. Total amount of food provided was approximately 2% of total body weight per day.

Maturity

The fish attain first maturity from around the 4th year onwards at which point they measure between 45-60cm in total length. The fish spawn throughout the year with the peak season occurring between July and December. In the wild the male incubates the fertilised eggs in its mouth cavity until the fry are free swimming after about 2 months.

Female arowana have been reported to have a single ovary which contains around 20 - 30 large ova approximately 1.9cm in diameter. Our observations made by dissecting dead mature arowana reared in earthen ponds and obtained from private hatchery confirm the single ovary. However, we found around 50 - 60 ova at different stages of maturity. The mature male arowana also possess single thread-like testis.

Sex differentiation

There are no obvious sexual differences in juvenile fish. These become apparent after maturity is reached at about 3-4 years of age.

Determination of sex is based on the body shape and the size of the mouth cavity. Male fish have a slimmer and shallower body depth, a bigger mouth and more intense colour then the females. The larger mouth and deeper lower jaw in males are for egg incubating purposes. The size of the males' head is relatively bigger. Male fish normally seem more aggressive and lead in competing for food.

Spawning behaviour

The arowana shows very unique behaviour during courtship. Courtship takes place from several weeks to months before the pair starts to mate. The courtship sequences usually are observed at night when the fish tend to swim closer to the water surface. The male chases the female around the perimeter of the tank and sometimes the pair circle each other nose-to-tail. About one to two weeks before spawning takes place, the fish swim side by side with their bodies touching. Eventually the female releases a cluster of orange-red eggs.

The male fertilises the eggs and then scoops them into its mouth where it incubates them until the fry can swim and survive independently. The eggs are about 8 -10 mm in diameter and rich with yolk and hatch about one week after fertilisation. After hatching, the young larvae continue to live in the male's mouth for a further 7 - 8 weeks until the yolk sac is totally absorbed. The fry leave the mouth and become independent when they reach about 4550mm.

Identifying a brooding male

After mating a brooding male can be identified by a distended operculum and its swimming behaviour. They don't seem to feed and look more placid than at other times. A brooding male can also be recognised by a remarkable brood pouch located at the underside of its mouth.


Fry harvest

The incubation period (time from fertilisation until the fry are released) is normally about 8 weeks. To shorten the period the fertilised eggs can be hand removed from the male's mouth on the 30th day after spawning. The brooding male should be carefully caught with a fine net and covered with a wet cotton towel to avoid injury and struggling.

The lower jaw of the fish is pulled backward slowly and the body is shaken slightly to release the half developed larvae from the male's mouth. The larvae are collected in a plastic basin and incubated in an aquarium. The number of the fertilised eggs collected in a single brood is usually about 20 - 35 larvae.




Larvae removed from the male's mouth

Hatching technique

Once removed from the male's mouth, the half-developed larvae are incubated in glass aquarium tanks, measuring 90 x 45 x 45 cm. Water temperature is kept around 27 - 29°C using a thermostat heater and dissolved oxygen is maintained at about 5 ppm (mg/l) through continuous gentle aeration of the water. We generally add about 2 ppm of Acriflavine solution to the water to prevent infection of any injuries suffered by the larvae during handling. Using this in vitro hatching technique, the survival rate to free swimming stage is generally about 90 - 100%.

During the first few weeks when the larvae still have a large yolk sac, they tend to remain at the bottom of the tank most of the time. The fry start to swim upward periodically when the yolk sac becomes smaller. On the 8th week the yolk sac is nearly fully absorbed and the fry start to swim horizontally. At this stage the first live food should be given to the fry. The yolk sac is fully absorbed and the fry become free- swimming at about 8.5cm in length.

Maintenance of fry

During the incubation period the fry do not need to be fed. The fry will swim freely on the 7th week. Supplementary external live feed such as young guppys or bloodworm can be given at the early free-swimming stage to prevent the fry from attacking each other. The fry are very vigorous feeders and should be provided with ample supply of feed. We recommend a partial water change of about 30% of total tank volume every 2- 3 days to maintain water quality.

Bigger fry of about 10 -12cm in length can be fed with freshwater prawn or chopped fish meat to accelerate their growth rate. At 4 months in age we rear fingerlings individually in 75 x 45 x 45cm aquariums to avoid physical defects from fighting with siblings. To enhance the colour and promote the formation of chromatophores we suggest to illuminate with artificial lighting at least 10 -12 hours a day. After 6 -7 months of free-swimming the fry measure about 20 -25cm in length and are suitable for market.

Common problems during maintenance

We found few problems in maintenance of brood stock. All our fish were healthy, but common diseases such as fin rot, cloudy eye and infection of anchor worm (Lernaea) can occur especially after transferring the fish during overall cleaning of tank.

We treat fish suffering from finrot with a saline bath (1% salt) or commercial medication. Some fish suffer cloudy eyes because of poor handling or from being kept for prolonged time in poor quality contaminated water. To overcome this problem partial water changes of about one third of tank volume every two or three days should be carried out until the fish fully recover. Common salt was added at every water change (1%) until the condition improved. Infection with anchor worm parasite Lernaea causes the fish to rub its body against the side of tank and lose appetite. The parasites can be removed manually and the infected fish were also treated with Diptrex® at 0.5 ppm (mg/l).

Conclusion

Breeding of arowana in earthen ponds is commonly practised by commercial ornamental fish farms in Malaysia. To start the business the breeding operation needs a large amount of money for the cost of capital such as buying the broodstock and building new infrastructures.

The FFRC Batu Berendam has developed a breeding technique for Arowana in enclosed concrete tanks. To start the breeding operation requires an estimated cost of around RM 150,000100,000. This is affordable by breeders in the Malaysian community and can be operated as concurrent activity for side income. The breakthrough achieved by FFRC shows that the technique is also suitable for small scale and backyard industry.

The technique was introduced to interested farmers in Malaysia through a transfer technology programme and the responses from farmers are very promising with first harvests after two years operation. This shows that the arowana seed production in concrete tank technique is workable and practical.



References

Mohamrnad Mohsin, A.K. and Mohd Azmi Arnbak 1983.

Freshwater fishes of Peninsular Malaysia. Universiti Pertanian Malaysia. Mohamad-Zaini,S., Saadon,K., Mansor, A & Ornar A.B (2000).

Breeding of Arowana, Scleropages formosus, (Müller and Schlegel) In Concrete Tank. FRI Bullettin Vol.5 No: 2. December, 2000.

Scott, D.C.B and Fuller, J.D (1976. The reproductive biology of Scleropages formosus (Müller and Schlegel) (Osteoglossomorpha, Osteoglossidae) in Malaya and the morphology ofits pituitary gland.

J. Fish BioI. 8,pp 45-53. July-September 2003 (Vol. VIII No. 3)

THE BREEDING OF DISCUS




by Ricky Grange
First published in the Vancouver Aquatic Hobbyist Club Newsletter.
Aquarticles


When I first started keeping discus, breeding them was a mystery to me. Those who were successful in doing so must have been privy to some "secret knowledge". Over the past four years of playing with these "magical" fish the secrets have unravelled themselves for me. Breeding discus has actually proven not to be the ultimate challenge but actually a rather simple undertaking... after all, what can be easier than a fish that not only guards its young but also feeds them! My purpose in writing this article is to share with you the techniques that I use. By no means do I claim that this is the best or only way of doing things - it’s just what works for me with the conditions I have to work with.


Discus with fry

There are two ways to go about obtaining a breeding pair of discus. The most common is to buy a group of young discus and grow them up together. For a good chance of getting a pair, at least six discus must be purchased, hopefully from a few different sources so as to get some genetic diversity in the breeding program. These fish are then housed together until pairs can be determined. When two discus pair off they will defend a territory in the aquarium against all of their other tank mates. When this behaviour is observed it is time for the breeder to move the "newlyweds" to an aquarium of their own. The second way to obtain a breeding pair is to go out and buy one. This is a more expensive route, since proven pairs sell for several hundred dollars, but it will yield the fastest results.
Regardless of how you get your pair, you will need an aquarium set up for them with the objective of breeding in mind. A twenty or twenty-seven gallon tall tank is ideal for these "tall" fish. The bottom is left bare, so that removing any left over food and other debris is easy. The only decor required by the pair is a spawning surface. Discus lay their eggs in the same manner as angels, and so a vertical surface should be provided for them to deposit their eggs on. I use an inverted ceramic flower pot, but the discus aren’t picky and will use whatever surface is available. A potted plant or two can be added to the breeding tank if so desired, and will provide some shelter for the pair, but this is not essential. As far as filtration goes, a sponge filter should be used to handle the biological load, and an outside power filter to pick up any debris that may be in the water. I also like to add a mesh bag of peat moss in the power filter so as to better replicate the natural water conditions that discus come from.
This brings us to the first and most important secret you will need to know if you are going to have any success breeding discus. This is the secret of water quality. Discus come from the warm, soft, acidic waters of the Amazon River. It’s no surprise then that discus thrive when these conditions are replicated in the home aquarium. For both general maintenance and breeding of discus the pH should be kept at 6.5, and the temperature around 86 F. Any alterations that need to be made to the water chemistry should always be done prior to the water being added to the tank. For general maintenance water changes should be performed weekly. However in the breeding tank, a small water change should be done every day, or every second day. Frequent water changes increase appetite and promote mating activity in discus. It’s no coincidence that discus will often spawn after a water change.
The second secret is related to the first, and this is the secret of food. If good water quality is maintained the discus will have large appetites and should greedily accept any food offered to them. My discus get fed only frozen bloodworms. The reason for this is that they are clean and convenient to use. Other foods that can be used include beef heart, Tetra Color Bits, frozen or live brine shrimp, and live white worms. If feeding beef heart, one must be careful that none is left over because it will foul the water very quickly. Live tubifex or black worms should never be fed to discus at any time, as I can guarantee that they will introduce parasites to the tank.
Once these two secrets are mastered, breeding discus is a cinch. The breeding pair will lay eggs as often as every week, as many as fifteen times. They will usually go through two of these spawning cycles in a year. The eggs take 48 hours to hatch , and are free-swimming another 72 hours later. Immediately upon becoming free-swimming the fry will move to their parents’ sides, and start feeding off the mucous secretion that is produced by the parents during this time. The fry will feed off their parents’ sides for as long as you leave them together, but they should be offered newly hatched brine shrimp after being free-swimming for five days.
I recommend that the fry be removed between two and three weeks after reaching the free-swimming stage, as leaving them with the parents any longer can be hazardous for the parents’ health. The youngsters will actually reach a point where they can start ripping off scales and bits of flesh from the parents. Once the fry are removed the pair will spawn again in short order. The fry, now in a tank of their own, should be fed six or more times a day. The best foods to give the fry are newly hatched brine shrimp and chopped bloodworms. It’s amazing how fast baby discus grow, for the first few weeks there is noticeable daily growth. In the fry tank it is important to do a partial water change every night after the last feeding.

From now on it’s just a matter of remembering the two secrets of success for keeping and breeding discus; water and food!

Isnin, 3 September 2007

Sistem Kerek: Revolusi Dalam Asuhan Siakap dan Kerapu



Baru-baru ini pada 26-30 Ogos saya menyertai kursus asuhan benih siakap Putih yang dianjurkan oleh Besut Aquaculture and Consultant (BAC) dengan kerjasama erat Bank Pertanian dan Pusat Penyelidikan Ikan Laut(PPIL) Tanjung Demong,besut. Nak tahu apa saya dapat? Ermm..sangat banyak kerana para penternak di situ lansung tidak lokek berkongsi ilmu dan pengetahuan dalam bidang perternakan Siakap dan Kerapu serta bidang pertanian lain..terasa begitu kerdil diri ini walaupun memegang segulung ijazah bidang akuakultur itu sendir jika hendak dibandingkan dengan pengalaman dan pengetahuan Otai2 bidang akuakultur itu sendiri...huhuh

Ermm..walaupun dikatakan bidang penternakan siakap ini masih belum maju sepenuhnya,tetapi ikan air payau ini mendatangkan hasil yang cukup lumayan jika kita benar2 mengetahui kelebihan dan peluang yang ada dalam bidang ini.Bayangkn anda mampu meraih RM40k dalam jangkamasa 18 hari dari hasil jualan anak benih x inci!!!mula2 saya juga terkedu kerana selama ini tidak pernah terfikir dan tidak pernah terlintas aka peluang ini..bukan skim pak man telo atau winlifund atau jualan dolar..tapi hasil dari pertanian...Jabatan perikanan menganggarkan sektor perikanan memerlukan 200-300 juta anak benih menjelang tahun 2010 tetapi kita sekarang hanya dapat menghasilkan benih sekitar 10 juta..bayangkan peluang yang ada untuk direbut.Bukan sedikit tapi bernilai jutaan ringgit..tu baru bercakap mengenai siakap,belum lagi kerapu..nilai pertenakan kerapu dijangkakan bernilai berlipat kali ganda dari siakap..cukuplah memberi sedikit pendedahan..nak tahu lebih lanjut boleh didapati di jabatan perikanan..okeh?

Sistem Kerek

Buat pengetahuan semua sistem kerek ini adalah hasil penyelidikan dari PPIL tanjung demong dan teknologi ini mula dipindahkan kepada penternak secara berperingkat2 melalui kursus dan latihan yang diadakan.Sistem ini fleksibel dan oleh disesuaikan mengikut keadaan.contohnya untuk penternakan siakap,kolam takungan air payau mempunyai kemasinan 12-17ppt boleh digunakan untuk membekalkan air dan juga mnjadi penapis biologi yang berkesan..air boleh dialirkan kembali kepada kolam atau terus dibuang.Sistem ini menggunakan kerek atau simen dinding telaga tuh..aii susah nak terang kalau tak tengok sendiri..tapi di area pantai timur nie cakap kerek orang kenal arr.hihih.kerek nie bebentuk bulat jadi menyediakan ruang berenang yang bulat,jadi ikan tidak stress..air dipancutkan dari paip air masuk ke dinding kerek..jadi air akan berpusar dan keluar melalui paip tengah..sistem ini boleh memuatkan hampir 1500 maksimum anak benih satu inci bagi setiap kerek dan bayangkan anda memiliki 10 biji kerek..15000 anak benih = RM15k.harga ini berdasarkan seekor anak benih 4-5 inci bersamaan RM1..nak tahu kos sistem ini?hanyalah RM2500...terkejut bukan?ini hanya untuk 1 kitaran..iaitu 3 bulan..kira sendiri arr..hihih

akan tetapi biasanya penternak akan memasukkan hanya 500 ekor bagi siakap dan 200 ekor bagi kerapu..tapi untuk perhatian, sistem ini digunakan hanya untuk asuhan iaitu hanya untuk membesarkan anak benih dari saiz 1 inci kepada saiz 4-5 inci..bayangkan anda membeli anak benih 1 inci dengan harga 10 sen seekor dan menjualnya semula pada harga RM1...berapa keuntungan anda? jangkamasa pembesaran dikatakan 2-3 bulan..saya pun xberapa dengar arituh..biaser arr..borak2..hahahha..

ermm..sistem ini juga boleh digabungkan dengan sistem RAS(recirculating aquaculture system) untuk asuhan kerapu atau siakap..sistem RAS ini memastikan air yang lebih bersih,mengelakkan jangkitan penyakit serta mengawal kualiti anak benih yang dihasilkan.maknanya semuanya di dalam kawalan kita..99%,lagi 1%,ALLAH s.w.t punya..

oklah..ada paper kemusykilan boleh diajukan disini...nak order anak benih siakap pun boleh..nak order siakap hidup pun boleh...Kita usahakan apa yang terdaya untuk memajukan sektor pertanian kita..amin..