Pendidikan,Pertanian seiring...

Ahad, 23 November 2008

Yoga: DIHARAMKAN!!

aku rujuk pada keputusan muzakarah majlis fatwa yang memutuskan yoga diharamkan..

Sebenarnya mula-mula saya masa baru kenal yoga neh ingat dia macam teknik senaman je.Pastu aritu sekali tengok kat TV yang orang amal yoga neh bermeditasi,sebut 'OMMM...'..perkataan 'OMM' ni setahu saya perkataan pemujaan bagi masyarakat hindu.Dulu ada filem hindustan yang pasal alien.Kalau korang ingatla,saintis india ni pancar isyarat bunyi 'omm' kat angkasa..kerana katanya perkataan ni adalah perkataan alam sejagat,telah wujud sejak ribuan tahun dulu semasa agama hindu bertapak dan berkembang.Jadi ia difahami oleh seluruh makhluk di alam semesta.nak dijadikan cerita sampailah seekor makhluk asing kat bumi ni sebab nak menyiasat dari mana datang bunyi 'omm' ni..menarik bukan?



gambar hiasan

Dari sini lah saya mula keliru boleh ke yoga ni diamalkan sedangkan pelakuannya menyerupai pelakuan penganut hindu?sebab dalam Islam,apabila kita meniru sesuatu kaum,kita tergolong dalam golongan kaum tu..sama juga fakta yang digunakan ke atas pengharaman 'pengkid'

2 ulasan:

impax! berkata...

tu la, saya dah lama dok perati boleh ka ikut yoga ni, maybe niat nak meditate tu baik untuk kesihatan, tp bab omm tu memang 'sembahyang' diorang.. orang islam meditate sebut 'hu' kerana ia nama Allah

cavcite berkata...

emm..tapi pelakuan dorang serupa kan?saya dulu buat je pergerakan,xmeditasi..nasib baik xjd amalan..ekeke