Pendidikan,Pertanian seiring...

Khamis, 30 April 2009

sekolahku syurgaku

semalam ada ceramah motivasi pelajar cmerlang dari PPD padang terap..heh..menarik gak tapi agak rugi sebab sekejap sahaja sebab pegawai PPD tu ada urusan lain..semua budak gelak-gelak.Teringat aku zaman budak-budak dulu.

Aritu ada kes disiplin,mak ayah budak datang sekolah nak amik anak dia kena gantung,si anak ni pulak lari nak balik umah kawan.ayah ngan mak dia nangis tengok perangai anak dia.aku pun turut rasa sayu gak.harap-Harap la aku nanti tak duduk di tempat si ayah tu.Simpang malaikat 44.mintak jauh.Juga aku harap kat anak sedara aku tak wat perangai cam anak murid aku yang nakal-nakal ni.

Kerjaya guru yang aku hadapi ni makin lama makin mencabar.sekarang macam-macam kes.sekolah aku pun tak terkecuali.dasyat tol budak-budak sekarang.dari mencuri sampailah kepada kes cintan cintun neh.sakit kepala.kadang-kadang rasa nak mengalah.tapi bila teringat marka tercinta,terus jadi semangat balik.hehe....

sesungguhnya aku tak benci anak-anak murid aku.aku terus berusaha gak mengajar walaupun tahu dorang tak semestinya mahu belajar.Macam menyelamatkan sebutir siput dari beribu-ribu siput di tepi pantai dari terus mati.yang sempat aku selamatkan aku selamatkan.Macam yang pensyarah aku ajar.nama pe tah aku lupe da.

Bila teringat masa DPLI dulu aku ingat masuk sekolah ni time aku 'belajar' dulu jadi cikgu 2-3 tahun.tapi masuk sekolah ni terus terpaksa jadi kuat.takleh nampak amatur.kalau tak kena buli ngan budak pulak,huhu..

k loah..tu la cerita aku masa nie..aku terus berjuang untuk bangsa yang tercinta

Tiada ulasan: