Pendidikan,Pertanian seiring...

Ahad, 21 Februari 2010

Cacingku Masih Hidup!

Salam,

Setelah sekian lama menyepi dalam bidang pertanian,saya berpeluang pulang ke kampung semasa CNY baru-baru ini.Lama dah tak tengok kandang kambing di belakang rumah.Pergilah menjenguk.Tengok sisa najis kambing di bawah kandang yang digunakan terasa sayang pulak.Kalau cacing ada mesti dah jadi kompos dah tinja kambing ni.

Setelah itu saya tinjau-tinjau pulak kandang kambing yang tidak digunakan,lihat di tanah ada kelainan.Tanahnya begitu halus berwarna kehitaman.bentuk kutil tanah seperti pernah dilihat.Tahi Cacing!ada lagi ke?

Lantas saya menggali tanah tersebut dan ternyatalah prasangka saya betul.ada banyak induk cacing sedang memproses tinja kambing yang ada secara semulajadi!tanpa pengawasan!tanpa pemberian makanan yang rutin!hanya tinja kambing sedia ada dan spesies cacing tersebut saya yakin dan pasti adalah African Night Crawler yang saya beli semasa zaman kegilaan cacing dahulu..ada anak dan telur yang saya campakkan ke bawah kandang kambing ini kerana saya akan pergi bekerja di Kedah..Alhamdulillah..hasilnya sudah nampak.Betul la orang kate cacing ni jenis penternakan 'Feed and neglect'...




Tiada ulasan: