Pendidikan,Pertanian seiring...

Khamis, 12 Julai 2007

Bidang baru: Beranikah anda?

ermm...mesti korang terpikir ape benda bidan baru yang aku maksudkan...yg aku maksudkan sekarang ialah bidang pertanian baru yg membuka lembaran baru dalam definisi pertanian di negara kita.contoh yg utama sekarang ialah belut, lintah dan cacing..pelik kan?tapi skrg segalanya mungkin..dengan galakan dan insentif yg diberikan oleh kerajaan kepada sektor pertanian negara telah menyuntik pelbagai jenis hidupan utk diternak dan dikomersilkan. Kalau dulu hanyasegelintir orang yg berani berbuat demikian dan org lain hanya memandang sepi dek risiko dan cabaran yg besar yg bakal dihapi jika menceburi bidang yg xtahu hujung pangkalnya..contohnya cacing,saya pernah melawat ladang cacing di selangor..taukenye hidup kaya raya,bila tanya ke mana die pasarkan,ke luar negara jawabnya..masa itu saya hanya mampu mendengar,kerana tidak mengetahui apakah bentuk pemasaran yg diamalkannya,berapakah kosnya, dan berapakah keuntungannya dan hanya mampu melihat dia menikmati kekayaannya..api sekarang semuanya boleh.terdapat sebuah syarikat di kajang yg mengusahakan cacing, lintah dan belut..dan semuanya dilakukan dengan memberi latihan kepada penternak,membekalkan benih dan membeli semula hasil mereka dengan harga yg lumayan..keli kanvas pun org dah wat cara nie..dengan cara ini penternak xperlu risau akan pemasaran produk yg dihasilkan.semuanya diuruskan.tp sudah tentulah keuntungan yg diperolehi bukan keuntungan maksima..al maklumlah melalui org tengah.y x?tp saya rasa ini satu peluang menarik yg wajar digunakan oleh rakyat kita..terutama sekali mereka yg baru menceburi bidang ini ataupun yg sudah lama bertapak.InsyaAllah saya akan berikan informasi terkini ttg syarikat yg mnawarkan pakej2 sedemikian.sekarang syarikat jenis begini banyak di seluruh negara..maklumlah kerajaan byk bg subsidi dan insentif kepada syarikat pertanian.Adakah anda berminat?

Tiada ulasan: