Pendidikan,Pertanian seiring...

Jumaat, 20 Julai 2007

Keli kanvas : Percanggahan pendapat dan maklumat

ermmm...buat 1st time aku akan menulis tentang khabar angin yang sampai kepada aku masuk telinga kanan keluar telinga kiri..aku ader beberapa sumber maklumat yang boleh dipercayai dan yang agak tidak boleh dipercayai...

ada 2 sumber maklumat berbeza:

1. Member aku yang pergi kursus Keli kanvas
2. Managing Director sebuah company

Perbezaan maklumat:

member aku cakap syarikat (syarikat x) yang aku gi inteview aku arituh tidak mendapat tender untuk mengembangkan lagi industri keli kanvas di malaysia sebabnya dieorang neh mintak duit je ngan kerajaan apabila tender dibuka,tanpa proposal lengkap.Manakala satu syarikat (syarikat Y) baru lagi kemukakan tender bersama dengan sistem,cara sume n etc arr...n syarikat x member aku cakap xdpt tender tuh.arituh aku gi interview syarikat X tu dieorang ckp dieorang dapat berjuta-juta duit kerajaan untuk mengembangkan projek keli kanvas di serata Malaysia beserta pakej-pakej tersedia. dan dieorang mengaku mempunyai beratus-ratus peserta yang akan turut serta serta potensi ribuan lg yg menunggu..member aku yang gi kursus kt syarikat y tuh ckp syarikat x tak dapat satu orang pesrta baru pun akibat kegagalan projek yang dijalankan..ermm...aku sebenarnya setuju dengan fakta nie sebabnya arituh syarikat tuh sendiri mengakui dieorang xdpt capai objektif dieorang nk hasilkan keli dalam masa 70 hari (sekilo 5 ekor).aku pun terkezut dengan objektif nie..dieorang nie sedar ke x?aku rase nk dapatkan keli 5 ekor sekilo dalam masa 3 bulan pun dah cukup payah(berdasarkan pengalaman aku yang ciput arr) ni kan pulak 70 hari jer...adui..lagi satu fakta yang menarik yang aku ketahui dan berjaya korek..syarikat X nie xder fakta dan maklumat lengkap ttg keli xseperti syarikat Y yg memang mempunyai kepakaran dalam bidang nie..dari pengamatan mata kasar aku,dieorang neh kerajaan bagi duit camtuh jer sedangkan dieorang x expert pun pasal nie..bukan masalah dengki ke apa..tapi bayangkan duit kerajaan juta-juta invest dalam syarikat yang tak tahu hujung pangkalnya...bayangkanlah.. tapi bila kerajaan da sedar hal ini barulah mereka alih sokongan kewangan tuh kepada syarikat yang betul.syabas aku ucapkan kepada pihak yang berkenaan..terutama sekali kepada pihak yang membuka mata tentang teknologi terbaru ini, iaitu jabatan perikanan kelantan yang sudi membuka peluang dan mahu melihat potensi penternakan keli kanvas ini.dan sesungguhnya ia membuahkan hasil kerana tempat keli kanvas pertama sekali berjaya di lapangan adalah di Kelantan.Syukur Alhamdulillah kita mempunyai pengarah dan pegawai jabatan perikanan yang mempunyai minda yang terbuka dan berfikiran positif terhadap sebarang teknologi baru yang dihasilkan oleh saintis tempatan.n tahniah kepada Prof dr USM yg hasilkan kaedah penternakan nie..sesungguhnya kaedah nie da mengembangkan lagi penternakan keli di Malaysia..aku pun secara peribadi pernah jumpe prof nie..memang baik dier.tak menyombong langsung..walaupun die antara orang yang femes dan terbaik di bidang akuakultur.Orang cmni arr yang kita carik..ye x?

akhir kata

aku harap kaedah nie x tenggelam atau terhapus kerana ader pihak yang hanya memikirkan keuntungan semata-mata tanpa memikirkan jauh bangun industri akuakultur di masa hadapan.aku harap kaedah dan sistem nie dibangunkan secara bersepadu dan lebih terancang.Kaedah dan sistem yang lebih murah perlu dihasilkan untuk mengatasi kos sebuah kanvas yang mencecah rm1400 satu set sekarang.besi mahal la..ganti ngan plastk ke kayu ker...hihihi..

Tiada ulasan: