Pendidikan,Pertanian seiring...

Rabu, 18 Julai 2007

kes Buang pelajar : MARA bertindak wajar

ermm...walaupun nie blog pertanian aku ingin arr sentuh sket aper yg berlaku skrg nie sbb nie kan blog aku...aku punyer sker arr kan?hihihi...ermmm...dalam kes arituh 15 org pelajar senior telah memukul 10 orang pelajar junior dgn batang penyapu...esh2...sbagai seorang bekas pelajar MRSM,aku rase malu arr perkara nie masih berlaku di era serba moden nieh..bagi aku mmg patut arr dieorang nie kene buang sebab biaser nyer budak2 jenis cmnie mmg dah pernah diberi amaran atau digantung persekolahan..kalau yang pertama kali wat kesalahan plak,mmg patut arr kene buang sebab die gaduh pakai senjata..walaupun batang penyapu..bahaya woo...kire kes jenayah tuh.aku dulu maser nk xpuas ati ngan junior pun takat jerit2 jer...nak lempang xsampai ati sebab aku sendiri pernah rase cmner kene lempang ngan senior..aku xnk junior dendam ngan aku sebab aku sendiri pun masih dendam ngan senior yang lempang aku dulu..karim ngan khairul anuar...serius kalao aku jumpe aku nk sepak terajang mamat dua ekor neh...berlagak nak mampus..dulu ader geng bleh arr dier wat poyo..meh arr try satu lawan satu...sakit ati woo...tu maser aku kt pasir tumboh arr...kat langkawi alhamdulillah sume ok..senior sume kaw2...kamceng.lega ati aku..ermm aku harap lepas nie MARA melalui BPM akan lebih tegas menangani kes kes begini...budak2 cmni mmg xgune..wat perabis duit rakyat jer..bg peluang belajar tempat tempat bagus cmtuh xnk gune elok2..wat jd samseng lak..baik sekola kt kampung arr..br ko tahu langit tinggi rendah...budak skola kampung pun lg pandai menhargai peluang belajar yg mereka dapat ko tahu..bg aku xyah arr mak bapak nk bawak benda nie ke tgh ke tepi ker..xgune..baik pk cmner nk didik anak dengan betul..contohilah pegawai2 MARA sendiri..anak2 dieorg pun ader yg kene buang MRSM..tp dieorg xkecoh pun..dieorg sendiri percaya kt sistem MRSM yg ader dr dulu smpai skrg..so?nape nk rayu2 peluang kedua?aku rase tuh bukan peluang kedua dah...aku rase yg ketiga atau keempat da...jgn tipu arr...hiihi...bg adik2,atau mereka yg ada anak2,adik2,anak sedara,sedara..MRSM adalah tempat yg plg bgus utk belajar...masuk MRSM peluang nk belajar tinggi2 memang terbuka luas..MARA mmg akan jaga 'anak2' dieorg..jgn sebab kes 15 pelajar nih korg takut nk masuk MRSM lak..nie cume sekelumit golongan yang xtahu erti peluang dan kebebasan..cume secebis kisah hitam dari segunung kisah kejayaan anak-anak MARA..MARA terus mara!

p/s: al-fatihah untuk Krew juruterbang pesawat NURI TUDM yg terhempas.Al fatihah..

Tiada ulasan: