Pendidikan,Pertanian seiring...

Selasa, 10 Julai 2007

Pengalaman memelihara seekor kambing

haaa..dulu aku slalu bacer psl org lain tulis mengenai kambing..skrg aku plak nk tulis pengalaman aku...aku baru jer beli seekor kambing betina baka anglo nubian(menurut abg mat yg jual kambing nie arr..),telinga dier labuh,bulu kt punggung lebat,kaki ader putih2 sket..kaler keseluruhan coklat..dier ckp baru wat masuk dr golok..hhehe..kambing pun org cari kt golok....hihih.erm dier ckp kambing nie xsampai setaun lg..aku pun check arr gigi dier..yg kt tgh tuh ader sebatang jer..maknenya btul aarr ape dier ckp kan?heheh...mintak dibetulkan salah dan silap..hihih.aku da siapkan kandang dier kt blkg umah aku.mula2 aku pkai lantai tanah,tapi selepas dinasihatkan oleh uncle aku dier suh wat lantai papan kerana ditakuti helminth(cacing) akan menjangkiti kambing jd aku pun wat arr lantai..ari pertama dier balik aku bagi makan rumput n dedak kambing yg aku beli dier mkn punyer arr best...aku ske arr kambing neh.umur dier kurg setaun aku rs sbb bile aku banding dengan kmasdasdasbing dewasa anglo yg ader kt umah abg mat tuh jauh gak arr beza dier..tinggi siut..hmapir separas dada aku.ermm.berbalik kpd kambing aku nie,lepas tuh ptg tuh jugak dier wat hal..dier lari dr rumah!!tuh aku xksah arr sbb aku leh tangkap balik,yg jd masalah dier bedal pokok bunga ros mak aku...huhuhu..bising mak aku arituh...aku pun heran la cmner mek bing nie leh lari...sedangkan kandang aku dah standard kandang piawai Mardi..hihi..lpas check aru ar aku tahu die panjat tempat makanan tuh n then lompat kuar...fuh dasyat...leh lompat galah kambing aku nie.pastuh aku g ar tangkap dier balik..1st time aku peluk kambing,nsib baik binatang halalan toyibba..hihihi..tp aku heran gak budak skrg ske pegang lembu kaki pendek...haram tuh..tp ske gak pegang..paham x ape aku cube ckp nih..seorang lelaki atau perempuan seolah2 memegang lembu kaki pendek tuh arr apabila dier pegang tangan awek atau pakwenyer...btul nie...dose tuh taw...jgn wat..ermm balik kt kambing aku nie..nsib baik arr dier jinak,xlari jauh..leh aarr tangkap balik..maser angkat dier arr br aku raser dier berat...dlm 20kg kot...aku beli rm300 lbh..ok?ermmm...lpas tuh dlm 2 hari lpas tuh aku beli garam jilat n ubat cacing...aku suap dier mkn..hihih...tp arini ader berite sedih...telinga dier yg ader lubang tuh carik...maybe tersangkut kt paku...huhuhu...kalut aku buh minyak gamat..sian kambing aku..huhuh...lg satu aku terpikir..kambing aku nie leh mengawan dah ker?ader pendapat taiko2?esis?kawan2 yg tahu?

1 ulasan:

Rie berkata...

hahaha kelako cerita ko...

kalau umur 8 bulan dah boleh mengawan dah tu.

emmm satu lagi.. hati2 beli kambing dari sebelah golok. takut ada FMD. Just peringatan dan nasihat... hehe